Patrik Olsson ny VD för Effnet Holding

Patrik Olsson tillträder från och med dagens datum som ny VD för Effnet Holding AB och dotterbolaget Factum Electronics AB.

Tidigare VD, Fredrik Hånell, lämnar på egen begäran VD-befattningen men står under ca 6 månader till styrelsens förfogande för särskilda uppdrag.

"Fredrik kom i oktober 2009 till Effnet-koncernen och har bl a mycket förtjänstfullt genomfört en strukturering av verksamheten som i framtiden kommer att bära god frukt. De två verksamheterna Header Compression respektive Digital Broadcasting har förberetts för separata noteringar vilka under de kommande veckorna kommer att genomföras. Vi önskar Fredrik lycka till när han nu vill möta nya utmaningar" säger Göran E Larsson, styrelseordförande i Effnet Holding AB.

Patrik Olsson har en bakgrund från flera ledande säljbefattningar. Patrik kom till Factum Electronics 2003 och har mycket aktivt drivit Factums globala försäljningsverksamhet. Patrik ansvarade t ex för Factums del av den stora nationella utrullningen av de publika och kommersiella digitalradionäten i Australien 2008-2009.

"Patrik axlar det övergripande ansvaret vid en tidpunkt då flera stora nationella utrullningar av digitalradionät står för dörren. Genom särnoteringen av Factum-verksamheten kommer Patrik i sin nya roll att kunna fokusera på dessa krävande projekt" fortsätter Göran E Larsson.

Göran E Larsson
Styrelsens ordförande
Effnet Holding AB
Tel +46 705 65 68 69

OM EFFNETKONCERNEN

Effnet Holding AB (publ) handlas på NASDAQ OMX First North Premier (symbol EFFN). Certified Adviser är Remium (www.remium.com). För vidare information om Effnet Holding AB (publ), besök www.effnetholding.se. Effnet Holding AB (publ) är moderbolag i en koncern med verksamheter inom avancerad digital kommunikation. Moderbolagets uppgifter är att utveckla dessa teknikbolag samt koncernen i övrigt. Koncernen har för närvarande två verksamhetsområden:

Digital Broadcasting

Factum Electronics AB är ledande inom DAB/DAB+/DMB (digital multimedia broadcasting) och utvecklar och säljer system och komponenter samt test- och övervakningssystem till främst radio- och TV-stationer över hela världen och deras nätverksoperatörer. Factum Electronics säljer även modulär programvara för tillverkare av chip för DMB-mottagare samt komponenter för digitalt stereoljud för analoga TV-utsändningar (NICAM). För vidare information om Factum Electronics AB, besök www.factum.se.

Header Compression

Effnet AB utvecklar och säljer programvarufamiljen Effnet Header Compression som ökar effektiviteten, hastigheten och tillförlitligheten i IP-trafik i mobila, fasta och satellitbaserade nätverk. För vidare information om Effnet AB, besök www.effnet.se.