Ännu ett prestigefyllt designpris till Fagerhult

Under 2000-talet har Fagerhult arbetat offensivt med att utveckla avancerad teknisk belysning som också har ett högt designinnehåll. Resultatet har inte låtit vänta på sig. 2006 erhöll arbetsplatsarmaturen Orosso det internationella designpriset ”Red Dot Design Award”. 2007 tilldelades kontorsarmaturen Open Box priset med tillägget ”Best of the best” och i dagarna blev det klart att nyutvecklade systemarmaturen Avion belönats med ett hederspris i samma tävling. Totalt deltog 3 200 produkter i tävlingen. Dessa hade anmälts av 1400 företag från 49 länder.

Avion är en tekniskt avancerad kontorsarmatur som både kan användas som solitär över arbetsplatsen eller monteras samman i större system. Armaturen har formgivits för Fagerhult av designbyrån Propeller och är en lek med ytor och perspektiv. Avion representerar ett nytt sätt att se på armaturdesign, som utgår från långsidan istället för från gaveln. Den visuella höjden har begränsats och resultatet är en elegant ljusvinge som för tankarna till tyngdlöshet.

– Fagerhults formkurva ser bra ut! På bara fyra år har vi fått tre Red Dot-utmärkelser, en i varje priskategori. Det är en bekräftelse på att vi etablerat oss på en konstant hög nivå, konstaterar Thomas Hermansson, marketing director på Fagerhult.