Ljus för många kundbehov i nytt showroom

Nu delar Fagerhults Belysning och Fagerhult Retail showroom i gemensamma lokaler på Tegelviksgatan, Södermalm. Den nya utställningen öppnades i samband med Northern Light Fair 10-11 februari; en happening som lockade 500 belysningsentusiaster under två kvällar.

Större yta har gett möjlighet att samordna lösningar för många olika typer av ljusmiljöer – offentlig belysning, butiksbelysning och utomhusbelysning – under ett och samma tak.

– När man projekterar en belysningsanläggning är allt sällan svart eller vitt. Om ljussättningsbehovet får styra händer det ofta att produktområdena går in i varandra. En komplett utställning som är ändamålsenligt uppbyggd med hänsyn till olika kundbehov är självklart en fördel både för kunderna och för oss, säger Christer Kämpeskog som är nordenansvarig.

Fagerhults nya showroom kommer att vara en levande utställning som lätt kan förändras i samband med olika aktiviteter. Den omfattar också den senaste tekniken gällande styrningar och armaturer och har utformats för att på ett snabbt och effektivt sätt understödja olika typer av provbelysningar. Lokalerna på Tegelviksgatan är disponerade för att kunna användas i samband med workshops och har bland annat en hörsal för 70 sittande gäster. Under våren kommer verksamheten också att kompletteras med en utomhusutställning där utomhusbelysningen kan presenteras i sin naturliga miljö.

Båda bolagens sälj- och kundservicepersonal kommer att utgå från Tegelviksgatan och på plats finns även kompetens inom ljusforskning och produktutveckling. Avsikten är att utställningen ska fungera som ett "Ljusets hus" för kunskap och inspiration i samband med nya belysningsprojekt.

Christer Bengtson

Försäljningschef Fagerhults Belysning Sverige, Stockholm