Delårsrapport januari - september 2013

• Orderingång 2 345,5 (2 385,2) Mkr, justerat för valutaeffekter och förvärv var orderingången 1 % högre än föregående år
  • Nettoomsättning 2 239,5 (2 314,1) Mkr, justerat för valutaeffekter och förvärv har omsättningen minskat med 1 %
  • Rörelseresultat 193,7 (193,4) Mkr, en rörelsemarginal på 8,6 (8,4) %
  • Resultat efter skatt 124,5 (114,5) Mkr
  • Resultat per aktie 9,87 (9,08) kronor
  • I-Valo Oy i Finland som förvärvades i juni konsolideras i resultatet från och med det tredje kvartalet

Kommentarer av koncernchef Johan Hjertonsson:

• Rörelseresultatet i det tredje kvartalet uppgick till 108,4 (88,4) Mkr vilket var "all time high" och motsvarar en rörelsemarginal på 13,4 (11,4) %.
  • Förbättringen i rörelseresultat var främst en effekt av våra åtgärder för att förbättra bruttomarginaler och minska fasta kostnader.
  • Omsättningen ökade i det tredje kvartalet med 3 % jämfört med föregående år justerat för valuta och förvärv vilket i huvudsak beror på ökade marknadsandelar.
  • Bra orderingång i tredje kvartalet, 794,1 (726,1) Mkr, vilket var en ökning med 8 % jämfört med tredje kvartalet 2012 justerat för valuta och förvärv.
  • Marknaden är fortfarande relativt svag men under kvartalet har vi sett tendenser till en förbättring och vi bedömer att marknaden gradvis kommer att förbättras under det fjärde kvartalet och 2014.
  • LED-andelen fortsätter att öka och översteg i kvartalet 20 % av nettoomsättningen.

Johan Hjertonsson CEO tel: 46 36 10 87 06 mobile: 46 70 229 77 93 e-mail: johan.hjertonsson@fagerhult.se

Håkan Gabrielsson CFO tel: 46 8 52 23 59 48 mobile: 46 70 84 40 918 e-mail: hakan.gabrielsson@fagerhult.se

Fagerhult är en av Europas ledande belysningskoncerner med cirka 2 200 anställda och verksamheter i 20 länder. Vi skapar moderna produkter och spännande, energisnåla och miljöanpassade belysningssystem som på ett bra sätt integreras i den miljö där de ska verka. I koncernen ingår starka varumärken som till exempel Fagerhult, Ateljé Lyktan, LTS, Whitecroft Lighting, Designplan Lighting och I-Valo. AB Fagerhult är noterat på Nasdaq OMX Nordiska Börs i Stockholm.