Delårsrapport januari - september 2016

• Orderingång 3 438,2 (3 015,3), Mkr, en ökning med 11,3 % justerat för valutaeffekter (-153,1 Mkr) och förvärvade enheter (234,0 Mkr).
  • Nettoomsättning 3 317,0 (2 876,3) Mkr, en ökning med 12,0 % justerat för valutaeffekter (-147,7 Mkr) och förvärvade enheter (243,0 Mkr).
  • Rörelseresultat 404,3 (287,5) Mkr, en rörelsemarginal på 12,2 (10,0) %.
  • Resultat efter skatt 298,3 (203,3) Mkr, en ökning med 46,7 %.
  • Resultat per aktie 7,87 (5,37) kronor.
  • Kassaflöde från löpande verksamheten 137,0 (217,9) Mkr.

Kommentarer av koncernchef Johan Hjertonsson:

• Genomförandet av koncernens innovations- och internationaliseringsstrategi går snabbare än planerat och ger samtidigt starka resultat.
  • Orderingången på 3 438,2 Mkr och nettoomsättningen på 3 317,0 Mkr motsvarar ökningar med 11,3 respektive 12,0 % jämfört med föregående år, justerat för valutaeffekter och förvärv. Ökningen i orderingång är högre än marknadstillväxten och visar på en fortsatt ökning i marknadsandel.
  • Rörelseresultatet på 404,3 Mkr är 40,6 % högre än 2015.
  • Tredje kvartalets orderingång på 1 088,7 (948,6) Mkr, nettoomsättning på 1 144,4 (1 011,8) Mkr och rörelseresultat på 165,4 (126,6) Mkr står sig väl i jämförelse med tredje kvartalet 2015, och nettoomsättningen och rörelseresultatet satte nya rekord för kvartalet.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten var 98,0 (88,3) under tredje kvartalet, vilket innebär att kassaflödet hittills under året uppgår till 137,0 (217,9) Mkr. Därmed har koncernen haft två starka kvartal i rad.
  • Resultatet per aktie på 7,87 kronor var avsevärt bättre än föregående års på 5,37 kronor.
  • Koncernens försäljning av LED-armaturer ökar fortsatt, och svarade för över 70 % av nettoomsättningen under perioden. Vi fortsätter att öka investeringen i anläggningstillgångar och försäljningstillväxt för att underlätta teknikskiftet till LED.
  • Vi går nu in i årets sista kvartal med en sund orderstock, trots den rekordhöga nettoomsättningen under tredje kvartalet.
  • Nettoomsättningen för alla affärsområdena hittills under året överstiger föregående års nivå, och alla produktområdena uppvisar tillväxt för såväl tredje kvartalet som de första nio månaderna jämfört med 2015.
  • Kuppförsöket i Turkiet har påverkat försäljningen på den lokala marknaden. Vi har dock lyckats öka vår exportförsäljning för att kompensera detta.
  • Vi har inte sett att Brexit har haft någon märkbar negativ påverkan på vår verksamhet.

Johan Hjertonsson CEO tel: +46 36 10 85 00 mobile: +46 70 229 77 93 e-mail: johan.hjertonsson@fagerhult.se

Michael Wood CFO tel: +46 36 10 85 00 mobile: +46 73 087 46 47 e-mail: michael.wood@fagerhult.se

Fagerhult är en av Europas ledande belysningskoncerner med cirka 2 700 anställda och verksamheter i mer än 20 länder. Vi skapar moderna produkter och spännande, energisnåla och miljöanpassade belysningssystem som på ett bra sätt integreras i den miljö där de ska verka. I koncernen ingår starka varumärken som till exempel Fagerhult, Ateljé Lyktan, LTS, Whitecroft Lighting, Designplan Lighting, Eagle Lighting, I-Valo, Arlight, Lighting Innovation och LED Linear. AB Fagerhult är noterat på Nasdaq OMX Nordiska Börs i Stockholm.