Fagerhult Group tecknar avtal om överlåtelse av Lighting Innovations Africa (Pty) Ltd till Cape Mountain Concepts (Pty) Ltd

Report this content

Fagerhult Group har idag tecknat avtal om att överlåta Lighting Innovations Africa (Pty) Ltd till Cape Mountain Concepts (Pty) Ltd. Överlåtelsen kommer att ske den 2 november 2020.

I enlighet med pressreleasen publicerad den 7 augusti 2020 så slutför Fagerhult Group sin tidigare annonserade avyttring av verksamheten på den sydafrikanska marknaden.

I tillägg till det som rapporterades i delårsrapporten för tredje kvartalet så genererar överlåtelsen en tillkommande kostnad på 30 Mkr. Denna kostnad kommer att belasta rörelseresultatet för affärsområde Lighting Innovations under fjärde kvartalet 2020.

De nya ägarna av verksamheten äger redan annan belysningsverksamhet i Sydafrika. Under de nya ägarna kommer Lighting Innovations Africa (Pty) att fortsätta bedriva verksamhet och fortsätta tillverkning av belysningsarmaturer och smarta lösningar, främst för inomhusmiljöer inom den kommersiella sektorn. Produktgarantier kommer att fortsätta att gälla.

För mer information om Lighting Innovations Africa (Pty) Ltd, se www.lightinginnovations.co.za

För mer information, kontakta:

CEO, Bodil Sonesson, +46 722 23 76 02
bodil.sonesson@fagerhultgroup.com

CFO, Michael Wood, +46 730 87 46 47
michael.wood@fagerhultgroup.se

Denna information är information som AB Fagerhult (publ.) är skyldigt att offentliggöra enligt EU: s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande via kontaktpersonerna som anges ovan, 16:00 CET den 30 oktober 2020.

Fagerhult Group är ett av Europas ledande belysningsbolag med 4 700 anställda i 28 länder och en omsättning på 7 800 mn SEK för 2019. Vi består
av 13 varumärken indelade i fyra affärsområden – Collection, Premium, Professional och Infrastructure.

Alla våra varumärken tillverkar högkvalitativa professionella belysningslösningar. Vi jobbar huvudsakligen med specifikationer tillsammans med våra partners. Tillsammans har vi belysningslösningar för nästan alla användningsområden och vår närvaro är global.