Fagerhult huvudleverantör av belysning till Nya Karolinska Solna

Fagerhults Belysning har av Skanska Installation valts ut som huvudleverantör av belysningen till Nya Karolinska Solna projektet (NKS). Större delen av belysningen kommer att vara LED eftersom beställaren har haft höga krav på energieffektivitet. NKS blir cirka 320 000 kvadratmeter och ska vara klart 2017. Fagerhult kommer att börja leverera belysningen under 2013.

- Det här är en genombrott för LED i större projekt, säger Frank Augustsson som är verkställande direktör på Fagerhults Belysning Sverige. Som huvudleverantör av belysning ska Fagerhult bland annat leverera 15 km av den linjära, infällda armaturen Notor LED.

Nya Karolinska Solna blir ett nybyggt universitetssjukhus som integrerar vård, forskning och utbildning för framtida forskningsgenombrott. Ledord vid utformningen av det nya sjukhuset är “patienten alltid först”. Detta omsätts bland annat genom satsningar på stimulerande miljöer för personal och patienter, patientens säkerhet och trygghet samt att sjukhuset ska vara energieffektivt och präglas av fokus på miljö och hållbarhet.

- Det är extra inspirerande att vara en del av NKS-projektet eftersom vi på Fagerhult arbetar med långsiktiga perspektiv där energieffektivitet och hållbarhet är viktigt. I forskning som Fagerhult har bedrivit tillsammans med Lunds universitet har vi sett att människor mår och presterar bättre i rätt ljus. Det visar att vi har kunskapen att leverera enligt de målsättningar som finns med NKS, säger Frank Augustsson.

Utöver Notor LED kommer Fagerhult bland annat att leverera armaturerna Pleiad G3 LED, Hydro T5, Multilume LED och Multifive T5.

Högupplösta produktbilder finns med taggen “NKS” på vår presstjänst:

Fagerhults Belysning har utställningar i Stockholm, Habo och Malmö.

För mer information, kontakta:

Christer Bengtsson
Key Account Manager
Telefon +46 8 5223 5968
E-post: christer.bengtsson@fagerhult.se

Fagerhult utvecklar, tillverkar och marknadsför professionella belysningssystem för publika miljöer såsom kontor, skolor, industrier och sjukhus. Vår verksamhet bedrivs med ständigt fokus på design, funktion, flexibilitet och energibesparande lösningar. Fagerhult är en del av Fagerhultgruppen, en av Europas ledande belysningskoncerner med verksamhet i fler än 15 länder. AB Fagerhult är noterat på Nasdaq OMX Nordiska Börs i Stockholm.