Freedom. Fria former med ljus

Freedom är armaturen som ger arkitekter, inredare och ljusdesigners en ny frihet i uttrycket. Med utgångspunkt i LED-tekniken har Fagerhult skapat ett modulbaserat armatursystem som gör det möjligt att rita med ljus.

Drömmen om att kunna ”rita med ljus” är gammal. Men tekniken och ljuskällornas utformning har hittills gjort det svårt att genomföra i praktiken.

– Den som har velat skapa fria former med ljus har i princip varit hänvisad till neon, och det är knappast ett alternativ för välfungerande allmänbelysning, konstaterar Fagerhults produktchef Peter Björkman.

Men med LED-teknikens intåg har spelreglerna förändrats. För första gången får professionella ljussättare möjligheten att rita sin egen linje av ljus. I samarbete med professor Julle Oksanen och arkitekt Weikko Kotila har Fagerhult utvecklat Freedom – en modulbaserad armatur som kan sättas samman i varierade linjer och mönster.

Freedom är uppbyggd kring två olika moduler – en rak och en svängd – som kan kombineras fritt. Båda modulerna mäter 1200 mm och den svängda har också radien 1200 mm. Lösningen bygger på det matematiska tolvsystemet som har lämnat många spår i arkitekturen. Dividerat eller multiplicerat skapar tolvtalet harmoniska proportioner i rummet. Freedom finns i tre utföranden – nedpendlad med två olika ljusfördelningar, takmonterad samt som väggarmatur. Alla modellerna ger samma frihet att skapa ett spännande linjespel i luften, i taket eller på väggen.

Freedom är inte i första hand en dekorativ lösning. Som alltid hos Fagerhult så kommer ljusbehandling och energieffektivitet i första rummet, poängterar Peter Björkman:

– Freedom ger ett fullgott allmänljus som inte kräver komplettering. Och även om LED är nyckeln till formfriheten så ställer de också stora krav på ljustekniken. Genom att kombinera en innovativ innerreflektor med ett opalt bländskydd har vi lyckats skapa ett behagligt ljus utan skarpa eller bländande punkter. Den som belysningsplanerar med Freedom ska kunna lämna tekniken därhän och njuta av den kreativa processen!

För mer information, vänligen kontakta:

Peter Björkman
Produktchef
tel: +46 36 10 87 01
mobil: +46 70 310 71 74
e-post: peter.bjorkman@fagerhult.se

Fagerhult utvecklar, tillverkar och marknadsför professionella belysningssystem för publika miljöer såsom kontor, skolor, industrier och sjukhus. Vår verksamhet bedrivs med ständigt fokus på design, funktion, flexibilitet och energibesparande lösningar. Fagerhult är en del av Fagerhultgruppen, Nordens största belysningskoncern och ett ledande företag i Europa. Vi har säljbolag i mer än 15 länder och produktionsenheter i Europa, Kina och Australien. Fagerhult är noterat på OMX Nordiska Börs i Stockholm, Mid Cap-listan.