iTrack. Fagerhult lanserar eget skensystem

För första gången har Fagerhult utvecklat ett belysningssystem baserat på en kontaktskena. iTrack är ett intelligent skensystem tänkt att sätta en ny standard i belysningsbranschen. Lösningen utgår från ljusets möjligheter istället för tekniska begränsningar och kombinerar på ett unikt sätt styrning, nödljus och öppenhet.

Ett skensystem är den givna lösningen i stora utrymmen där många armaturer ska kommunicera – till exempel mötesplatser, skolor, industrier, butiker, lager och utställningshallar. Dagens skensystem är dock ofta begränsade och tvingar ljusplaneraren att välja mellan olika funktioner. Installationen är inte sällan komplicerad och det kan också vara svårt att göra ändringar i systemet när det väl finns på plats.  iTrack har utvecklats för att kringgå just dessa begränsningar. Tanken har varit att skapa ett skensystem som klarar av att täcka alla belysningsbehov i ett omfattande projekt. Utgångspunkten är en skena med hela tolv ledare som gör det möjligt att koppla på armaturer, styrsystem med dagsljus- och närvarosensorer samt nödljusbelysning. Några av ledarna är dessutom öppna vilket gör det möjligt att till exempel koppla på standardspotlights. I programmet ingår ett brett sortiment armaturer för olika belysningsuppgifter samt ett stort utbud av innovativa kopplingar som underlättar både planering och montage.  – Poängen är att iTrack är kostnadsoptimerat under hela livscykeln. Systemet är mycket rationellt när det kommer till planering och installation. Kombinationen av nyutvecklade armaturer och styrning gör också lösningen energieffektiv, konstaterar Fagerhults produktchef Ulrika Calzon.  – iTrack är även ”framtidssäkert” rent funktionsmässigt. Att en lokal struktureras om och att användningen skiftar över tiden är snarare regel än undantag. En belysningsinvestering måste ses på längre sikt och att bygga in sig i ett system som inte tillåter förändringar kan bli kostsamt. iTrack kan enkelt byggas om eller ut och anpassas efter de nya behoven.  iTrack lanseras i Sverige i april 2010 och kommer att finnas tillgängligt även på den internationella marknaden. Eagle Lighting, Fagerhults dotterbolag i Australien, har redan tecknat den första stora ordern på iTrack; butiksbelysning för K-Mart till ett värde av 3,5 MSEK.