Ny armaturserie gör Fagerhult till branschledare på resandemiljöer

Belysningsföretaget Fagerhult storsatsar på trygg och säker ljussättning av resandemiljöer. Med lanseringen av ett nytt sortiment slagtåliga och skyddsklassade armaturer kan Fagerhult erbjuda en helhetslösning som är unik på marknaden.
– Buss, tåg eller tunnelbana spelar ingen roll. Med utgångspunkt i våra produkter kan alla typer av resecentra belysningsplaneras i ett enda svep, säger Fagerhults produktchef Magnus Sjöberg.

I takt med att befolkning och städer växer har behovet av allmänna kommunikationsmedel ökat, och det byggs allt fler resecentrum. Samtidigt driver samhället på det kollektiva resandet av miljöskäl.
– Vill man få människor att åka kollektivt, så är trygga och säkra resandemiljöer en förutsättning. Att väl upplysta miljöer är en positiv drivkraft i sammanhanget är bevisat sedan länge. Men det gäller bara så länge belysningen fungerar. Och tyvärr finns det alltid folk som vill förstöra för andra, konstaterar Magnus Sjöberg.

Därför har Fagerhult nu valt att komplettera sitt befintliga inom- och utomhussortiment med helt nya säkerhetsprodukter. Produkterna har högsta skyddsklass och slagtålighet, vilket innebär att de står emot regn, fukt och vandalism.
– Europastandarden EN 6008-2-75 kräver att armaturerna ska motstå yttre våld motsvarande 20 joule. Fagerhults armaturer klarar ända upp till 150 joule, säger Magnus Sjöberg som betonar att man har prioriterat driftsäkerhet, energibesparing och underhåll. Energieffektiv teknik som LED och T5 gör att man kan öka ljusnivåerna – och därmed tryggheten – utan det får ekonomiska eller miljömässiga konsekvenser.

Den nya produktlinjen har utvecklats i samarbete med brittiska Designplan som är ett systerföretag i Fagerhultgruppen. Designplan är sedan 50 år ledande på säkra armaturer för resandemiljöer och bland kunderna märks London Underground.
– Tanken är att det ska vara enkelt att ljussätta hela projektet med hjälp av en enda leverantör – inifrån och ut, över och under jord. Från kontor och biljettförsäljning till butiker, ankomsthallar och plattformar ända ut till gångvägar, tunnlar och parkeringar. Via samarbetet med Designplan kan vi också erbjuda kanalisationssystem för samordning av belysning, kommunikation och övervakning i tunnelbanor. Kundfördelarna är uppenbara med ökad kostnadseffektivitet och snabbare planering.

Peter Björkman
Produktchef
tel: 46 36 10 87 01
mobil: 46 70 310 71 74
e-post: peter.bjorkman@fagerhult.se

Magnus Sjöberg
Produktchef
tel: 46 31 722 7106
mobil: 46 70 638 87 01
e-post: magnus.sjoberg@fagerhult.se

Fagerhult utvecklar, tillverkar och marknadsför professionella belysningssystem för publika miljöer såsom kontor, skolor, industrier och sjukhus. Vår verksamhet bedrivs med ständigt fokus på design, funktion, flexibilitet och energibesparande lösningar. Fagerhult är en del av Fagerhultgruppen, Nordens största belysningskoncern och ett ledande företag i Europa. Vi har säljbolag i mer än 15 länder och produktionsenheter i Europa, Kina och Australien. Fagerhult är noterat på OMX Nordiska Börs i Stockholm, Mid Cap-listan.