Fortsätter demokratisera finansbranschen – lanserar Sveriges första jämförelsesite för strukturerade produkter

Report this content

Fair Investments är det första finansbolaget i Sverige som enbart tar ut en avgift av kunderna om man kan visa på en positiv värdeökning av kapitalet under förvaltning. I augusti 2012 gick Fair ut och offentliggjorde sin verksamhet i media, då man även gjorde allmänheten uppmärksam på att ambitionen med Fair är att förändra och demokratisera finansbranschen.

En månad senare tillkännager Fair Investments steg två i riktningen mot en demokratisering av finansbranschen: lanseringen av Sveriges första jämförelsesite för strukturerade produkter, en webblösning som kan beskrivas som en blandning mellan Morningstar och Pricerunner. På www.fairinvestments.se kan man från och med idag söka ut, jämföra och köpa samtliga strukturerade produkter som finns tillgängliga för köp i Sverige.

Ambitionen med plattformen är att göra strukturerade produkter mer lättillgängliga och lättförståeliga för allmänheten samt att ge dessa instrument upprättelse. Strukturerade produkter har fått mycket kritik i media, kritik som enligt Johan Bynélius inte har varit obefogad - men däremot missvisande.

- Strukturerade produkter som placeringsinstrument har fått ta mycket kritik som istället borde ha riktats mot påslaget, eller marginalen, som ofta läggs till totalkostnaden vid köp av en produkt. Detta kan liknas vid investeringar i aktier via en mäklare. Om en aktiemäklare tar ut ett påslag för att sälja aktier och till exempel säljer H & M för 500 kr istället för 232 kr, så blir detta en dålig investering för kunden, trots att H & M i sig är ett bra bolag, säger Johan Bynélius, vd på Fair Investments.

Fram tills nu har allmänheten inte haft tillgång till något verktyg för att analysera och överblicka alla strukturerade produkter och dess avgiftsstrukturer, utan man har varit förvisad till komplexa och vinklade marknadsföringsbroschyrer. Av den anledningen är det enligt Fair inte konstigt att instrumenten ofta uppfattas som ”svåra” att förstå sig på. En förhöjd kunskapsnivå bland allmänheten till följd av att man nu kan jämföra, söka ut och handla produkter via jämförelsesiten kommer enligt Johan Bynélius leda till att många myter kring strukturerade produkter avlivas.

- En av de mest populära myterna kring strukturerade produkter som cirkulerar i media är att dessa skulle vara dyra. Kostnaden för en genomsnittlig femårsprodukt är ca 3 % totalt, eller ca 0.6% per år. Om vi jämför denna kostnad med kostnaden för en genomsnittsfond, som ligger på 1.8% per år, så är strukturerade produkter betydligt mer konkurrenskraftigt prissatta än fonder, säger Johan Bynélius.

Fair menar på att rådgivare och dess kunder ska ha samma möjlighet att köpa och överblicka alla typer av sparprodukter, inte bara fonder. Anledningen till att fonder idag är ett så populärt alternativ har enligt Johan Bynélius mycket att göra med att fonden är så lättillgänglig tack vare ratingsiter och fondplattformar. Genom den nya jämförelsesiten kommer Fair att göra den strukturerade produkter lika lätta att handla och överblicka som fonder är idag.

-Tack vare vår plattform kan investerare få full insikt i vad det är de köper när de investerar i en strukturerad produkt, samt känna sig trygga med att de inte betalar för mycket. Detta lär leda till att vi får se en förflyttning av kapital från fondindustrin till strukturerade produkter, avslutar Johan Bynélius.

För mer information om jämförelsesiten eller vid eventuella frågor, kontakta Johan Bynélius, vd på Fair Investments: johan.bynelius@fairinvestments.se; 070-946 23 23.