Ny ”rättvis” kapitalförvaltare utmanar finansetablissemanget

Report this content

Idag lanseras Fair Investments, en ny kapitalförvaltare som är först i Sverige med att kombinera prestationsbaserad indexförvaltning med en transparent avgiftsstruktur.  Ambitionen med Fair Investments är att mana till förändring i finansbranschen, där det gängse arbetssättet med provisioner, dolda avgifter och onödiga risktaganden har lett till en förtroendekris.

Bakom Fair Investments står ett antal förvaltare och analytiker, tidigare verksamma på svenska investmentbanker, fondbolag och kapitalförvaltare. Grundarnas samlade branscherfarenheter har präglats av provisionsutbetalningar, dolda avgifter och en övergripande agendaproblematik som missgynnade kunderna. Mot bakgrund av detta startar man nu den första kapitalförvaltaren i Sverige som kombinerar indexförvaltning med en strikt prestationsbaserad ersättningsmodell, vilket innebär att kunderna bara betalar för förvaltningen om Fair lyckas få deras kapital att öka i värde.

- Fair Investments har valt bort branschens traditionella arbetssätt med osynliga avgifter och höga risktaganden, för att istället arbeta med prestationsbaserad indexförvaltning, säger Joakim Urheim, affärsområdesansvarig på Fair Investments. Det är väl belagt i forskningslitteraturen att indexförvaltning slår aktiv förvaltning över tid. Genom en prestationsbaserad ersättningsmodell delar vi även risken med kunderna; vi tar bara betalt och tjänar pengar om vi lyckas få deras kapital att växa. Dessutom är vi till 100 % transparenta med samtliga avgifter och ersättningar, avslutar Joakim Urheim.

Fair Investments Styrelseordförande Lars Bergvall, som länge efterfrågat den här typen av förvaltning för egen räkning, menar på att företaget genom sin tydlighet och transparens per automatik kommer att göra det uppenbart för kunderna vad dessa i slutändan betalar förvaltare och rådgivare i branschen.

- Finansbranschen är den enda branschen där rådgivare och förvaltare erhåller intäkter oavsett om man lyckas generera något mervärde till kunden eller inte, säger Lars Bergvall, Styrelseordförande på Fair Investments. Därav finns det inga rådgivare i branschen, bara säljare som tack vare kick-backs och dolda avgifter drivs till att rekommendera kunderna den produkt som ger honom eller henne högst provision. Fair är den första kapitalförvaltaren som delar risken med kunderna och bara erhåller intäkter om vi lyckas med uppdraget att få kundernas kapital att växa i värde, avslutar Lars Bergvall.

Ambitionen med Fair Investments är att mana till förändring i branschen. Man hoppas att bolagsstarten ska inspirera fler aktörer till att förnya sina traditionella arbetssätt till förmån för kunderna snarare än för etablissemanget.

- Ikea och H & M demokratiserade möbel- respektive klädindustrin och vi anser att det har blivit dags för en demokratisering av finansbranschen.  Rättvis och kvalitativ kapitalförvaltning ska finnas tillgänglig för alla, stora som små investerare. Av den anledningen startar vi Fair Investments och vi välkomnar samtliga typer av kunder, avslutar Johan Bynélius, VD på Fair Investments.

Vid eventuella frågor, vänligen kontakta:

Johan Bynélius
Email: johan.bynelius@fairinvestments.se
Tel: +46 (0)70 946 23 23
Tel vxl: +46 (0)8-55 77 99 00.

Om Fair Investments Sweden AB
Fair Investments Sweden AB är en ny kapitalförvaltare som erbjuder prestationsbaserad indexförvaltning med en helt transparent avgiftsstruktur. Företaget tar enbart betalt av kunderna om man kan visa på en positiv värdeökning av kapitalet. Bakom Fair Investments står bland andra Johan Bynélius och Joakim Urheim, tidigare verksamma inom private banking och förvaltning på investmentbanker och fondbolag. VD för Fair Investments är Johan Bynélius. För mer information, vänligen kontakta Johan Bynélius: johan.bynelius@fairinvestments.se.