Barnarbete riskerar öka inom kakaobranschen – sju av tio svenskar villiga att avstå favoritchokladen

Report this content

Sju av tio svenskar skulle avstå från att köpa choklad om de visste att barnarbete låg bakom, visar en ny Sifo-undersökning. Nu ökar risken för barnarbete inom kakaobranschen till följd av vårens kraftiga prisras på kakao i Elfenbenskusten.
– Kakaoodlare som sedan tidigare lever i extrem fattigdom får nu ännu mindre betalt. Vi vet att ökad fattigdom leder till ökad risk för barnarbete. Nu behöver branschen agera för att värna barnens rättigheter, säger Hewan Temesghen, generalsekreterare för Fairtrade Sverige.

Kakaopriset fastställs av Elfenbenskustens regering och anger det lägstapris som uppköpare ska betala vid inköp av kakao från landet. Det priset har nu sjunkit med 25 procent för perioden maj till oktober 2021.

Det kraftiga prisraset sker efter den höjning av kakaopriset som Elfenbenskusten och Ghana införde i oktober 2020. Sedan dess har kakaoförsäljningen minskat – och det är därför regeringen nu beslutat om att sänka priset. Att en större mängd kakao inte såldes mellan oktober 2020 och mars 2021 – och nu ligger på lager – sägs bero på bristande efterfrågan till följd av coronapandemin. Men det finns också uppgifter som pekar på att den minskade försäljningen beror på att uppköpare reagerat negativt på den tidigare prishöjningen. Istället har de sökt efter billigare kakao från andra länder.

– Historiskt sett, exempelvis under den ekonomiska krisen på 90-talet, har prisras på kakao inneburit att färre barn går i skolan – och att fler hamnar i arbete. Nu behöver branschen agera för att historien inte ska upprepa sig, säger Hewan Temesghen.

Den största delen av den kakao vi konsumerar i Sverige kommer just från Elfenbenskusten och Ghana. Där arbetar närmare 1,6 miljoner barn i åldern 5–17 år med kakao, visar en undersökning från universitet i Chicago*. Det är ungefär lika många barn som det finns i samma åldersgrupp i hela Sverige. De allra flesta barnen är involverade i farligt arbete: de använder macheter, bär tungt och utsätts för farliga kemikalier.

Den största orsaken till barnarbete är att föräldrarnas inkomster är för låga och inte räcker till näringsrik mat, ett anständigt boende eller skolgång. En genomsnittlig kakaoodlare i Västafrika har en inkomst som ligger under Världsbankens definition av extrem fattigdom. För att familjen ska klara sig måste även barnen jobba.

En undersökning som Kantar Sifo gjort på uppdrag av Fairtrade Sverige visar att sju av tio svenskar skulle välja bort en viss choklad om de visste att den producerats med hjälp av barnarbete. Starkast avstånd tar kvinnliga konsumenter. Bara 8 procent av kvinnorna skulle köpa choklad som de visste producerats med hjälp av barn, att jämföra med 15 procent av männen.

– De allra flesta konsumenter vill inte handla choklad där produktionen inneburit att barn har behövt arbeta i stället för att gå i skolan. Nu när risken för barnarbete ökar till följd av pandemin är det viktigare än någonsin att chokladföretagen tar ett större ansvar och betalar kakaoodlarna ett högre pris, säger Hewan Temesghen.

För att lyfta problemen inom kakaobranschen och uppmärksamma de odlare som möjliggör många svenskars favoritgodis lanserar Fairtrade Sverige chokladbollsutmaningen i samband med fikakampanjen Fairtrade Challenge. Målet är att baka 100 000 chokladbollar på Fairtrade-märkt kakao – för alla barns rätt att gå i skolan – inför chokladbollens dag den 11 maj.

– Genom att välja Fairtrade-märkt kakao kan företag och kaféer, hemmabagare och chokladälskare, gemensamt bidra till en mer hållbar handel med kakao som motverkar barnarbete och värnar alla barns rätt att gå i skolan, säger Hewan Temesghen.

Undersökning från Kantar Sifo
Siffror med plus/minus bredvid visar på statistiskt signifikant skillnad

*Assessing Progress in Reducing Child Labor in Cocoa Production in Cocoa Growing Areas of Côte d’Ivoire and Ghana (norc.org)

Ingrid Arinell: 08-122 089 18