EU-kommissionen hyllar Malmö som förebild för hållbar handel

Malmö fick utmärkelsen EU City for Fair and Ethical Trade 2021 vid en prisutdelning i belgiska Gent i fredags. Även Göteborg hade tagit sig till final och fick ett särskilt omnämnande för sitt arbete inom offentlig upphandling. Utmärkelsen är ett initiativ från EU-kommissionens avdelning för handel.

– Det innebär såklart ett erkännande, att man på EU-nivå och i den här stora juryn med experter bedömer att Malmö har det bästa helhetsarbetet för etiskt hållbar konsumtion i Europa, säger Olov Källgarn, koordinator på Malmö stads Fairtrade City-kansli.

Utmärkelsen delades ut för andra gången och det var den tidigare vinnarstaden Gent som höll i fredagens digitala prisceremoni. Priset uppmärksammar EU-städer som ligger i framkant i arbetet för hållbar handel, konsumtion och produktion – från vision och strategi till aktiviteter och initiativ – och på så sätt skapar möjligheter för odlare och anställda i andra delar av världen.

Ökad andel certifierat kaffe

På tio år har andelen etiskt certifierat kaffe som dricks i Malmö stads verksamheter gått från 0,5 till 99 procent. Ett annat exempel på stadens arbete med etisk och hållbar handel är it-upphandlingar. Där ställer kommunen krav på den etiska aspekten vid inköp av teknisk utrustning. Det ska också vara enkelt att återbruka och förlänga livet på datorer.

Vid prisutdelningen fick Göteborg ett specialomnämnande för sitt arbete med offentlig upphandling.

– För det första är vi är jätteglada för Malmös skull. De har gjort ett fantastiskt jobb och var verkligen värda att vinna, säger Jesper Jones, planeringsledare för Fairtrade City Göteborg.

– Det blir inte rättvis handel förrän köpet är gjort och därför är inköp och upphandling en viktig del i hur vi verkligen kan påverka som stad och kommun. Och det gör man just i upphandlingen eftersom det är stora volymer vi jobbar med. Ju mer Fairtrade desto mer positivt blir det. Därför är vi väldigt glada över att vårt arbete uppmärksammas.

Alla städer i EU kan tävla

Tävlingen EU Cities for Fair and Ethical Trade Award är öppen för städer med över 20 000 invånare. I år inkom elva bidrag från sex länder och av dem nominerade juryn Malmö, Göteborg, Bremen, Neumarkt och Stuttgart.

De nominerade städerna ansluter sig till ett nätverk för att utbyta erfarenheter och samarbeta. Syftet är att städernas lokala initiativ ska få spridning och växa, och på så sätt bidra till att uppnå de globala hållbarhetsmålen med särskilt fokus på mål nummer 12 om hållbar produktion och konsumtion.

Både Malmö och Göteborg är sedan flera år diplomerade som Fairtrade City, vilket innebär att de bedriver ett aktivt arbete för etisk konsumtion och hållbar handel. Alla fem finalisterna har dessutom visat sig vara diplomerade Fairtrade Towns, vilket är den internationella motsvarigheten till Fairtrade City. I dag finns det runt 2 000 Fair Trade Towns världen över, från Chicago till Seoul.

– Ett stort och varmt grattis till Malmö för utmärkelsen EU City for Fair and Ethical Trade 2021! De förtjänar verkligen titeln och erkännandet för deras föredömliga arbete för hållbar och etisk konsumtion. Och ett stort grattis till Göteborg som uppmärksammas för stadens hållbarhetsarbete inom den offentliga upphandlingen! Malmö och Göteborg bidrar genom Fairtrade City-arbetet till Agenda 2030 och det är glädjande att det också uppmärksammas internationellt, säger Hewan Temesghen, generalsekreterare för Fairtrade Sverige.

Pressansvarig Ingrid Arinell: 08-122 089 18

Fakta:
EU Cities for Fair and Ethical Trade AwardI sin strategi ”Handel för alla” från 2015 har EU-kommissionen förbundit sig att främja ”rättvis och etisk handel”. Som en del av strategin lanserade avdelningen för handel en utmärkelse för att sprida och öka medvetenheten om system som verkar för ”rättvis och etisk handel”, och därmed bidrar till social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet globalt.

EU-kommissionens avdelning för handel gav i sin tur Internationella handelscentret (ITC) i uppdrag att utforma konceptet och implementera priset. Vinnaren får dessutom genomföra ett projekt i samarbete med ITC.

Gent utsågs till EU City for Fair and Ethical Trade 2019. Med sin historia som Flanderns textilcentrum har staden bland annat tagit fram en guide för upphandling av arbetskläder och arrangerat evenemanget ”Fair Fashion Fest”. Staden var först i Belgien med att bli en diplomerad Fair Trade Town 2005.

Juryns motivering till årets vinnare – Malmö:
”En huvudsaklig del i utvecklingsarbetet mot mer hållbar konsumtion och produktion är att fokusera på att främja etisk handel. Årets vinnare har lyckats med detta under många år genom att holistiskt engagera dess mångkulturella samhälle av konsumenter, företag och civilsamhälle. Tack vare stadens internationella band, innovativa upphandlingspolicyer och många plattformar, har de bidragit till att skapa ett system där det är lätt för var och en att göra rätt val.”

Taggar: