”Nio av tio svenskar: Företag bör hållas ansvariga för barn- och tvångsarbete”

I produktionen av populära livsmedel som ris, socker, kaffe och kakao förekommer både barnarbete och tvångsarbete. Nio av tio svenskar tycker att företag bör hållas ansvariga om det förekommer i deras leverantörskedjor. Det visar en undersökning från Kantar Sifo.

Globalt arbetar 160 miljoner barn och 25 miljoner människor är fast i tvångsarbete. På kakaoodlingar i Elfenbenskusten, risodlingar i Myanmar, bomullsodlingar i Kina och i produktionen av kaffe och socker i Brasilien, världens största exportör av dessa råvaror, förekommer både barn- och tvångsarbete. Det visar en rapport från USA:s arbetsmarknadsdepartement.

En ny undersökning från Kantar Sifo, beställd av Fairtrade Sverige, visar att en övervägande majoritet av svenska konsumenter anser att företag bör hållas ansvariga om det i produktionen av deras varor förekommer barnarbete, tvångsarbete och löner/inkomster som det inte går att leva på.

– Konsumenterna vill se företag som tar ansvar i en helt annan utsträckning än vad som görs i dag. I en tid då barnarbetet i världen ökar behöver företag växla upp sitt hållbarhetsarbete och ha en bättre insyn i sina leverantörskedjor, säger Hewan Temesghen, generalsekreterare för Fairtrade Sverige.

I dag saknas en lagstiftning som innebär att företag måste ta ansvar för att respektera mänskliga rättigheter och miljö i sina leverantörskedjor. EU-kommissionen lade nyligen fram ett direktiv som ska ändra på det, men förslaget ska i ett första steg bara omfatta företag i EU med fler än 500 anställda och en global omsättning över 150 miljoner euro.
Ansvaret att göra riskanalyser och hantera de risker som upptäcks ska gälla ”etablerade affärsrelationer”. Och samråd med de människor som berörs av företagens verksamhet ska bara göras när ”så är relevant”.

–Den typen av skrivningar är alldeles för godtyckliga. För att direktivet ska kunna bidra till en mer hållbar världshandel behöver det bli skarpare och det är något vi hoppas att regeringen, riksdagen och svenska EU-parlamentariker kommer att bidra till. Svenska konsumenter vill kunna känna sig trygga med att det de handlar inte producerats genom barn- eller tvångsarbete, säger Hewan Temesghen.

Fakta om Kantar Sifo-undersökningen
Totalt genomfördes 1072 intervjuer med personer i åldern 15-79 år. Svaren viktades på kön, ålder och region. Frågan löd: ”Tycker du att företag bör hållas ansvariga om det förekommer barnarbete, tvångsarbete och löner/inkomster som arbetstagarna inte kan leva på i produktionen av deras varor?”

Barnarbete förekommer i dag i produktionen av bland annat:

Kakao i Elfenbenskusten och Ghana, kaffe i Brasilien, Colombia och Vietnam, bomull i Kina, Indien och Turkiet, socker i Brasilien, Indien och Thailand, ris i Myanmar

Tvångsarbete förekommer i dag i produktionen av bland annat:
Kläder i Kina och Indien, sockerrör i Brasilien, bomull i Kina och Pakistan, ris i Myanmar, kaffe i Brasilien, elektronik och leksaker i Kina, kakao i Elfenbenskusten

Källa: List of Goods Produced by Child Labor or Forced Labor | U.S. Department of Labor (dol.gov)

För frågor om undersökningen eller intervju med Hewan Temesghen, kontakta Ingrid Arinell, pressansvarig, Fairtrade Sverige: 08-122 089 18