Rosor, kaffe och kakao – produkterna där Fairtrade vinner mark

Nästan sju av tio rosor som säljs i Sverige är nu Fairtrade-märkta. Även marknadsandelarna för Fairtrade-märkt kaffe och kakao har ökat under 2021. Men de hållbart odlade bananerna fortsätter att tappa mark.
Vi kan se att konsumenterna gör fler hållbara val inom de produktområden där dagligvarukedjorna satsat stort på hållbarhet, säger Cecilia Ceder, vd för Fairtrade Sverige.

Svenskarna köpte mindre av både kaffe och rosor under 2021, men de valde de Fairtrade-certifierade alternativen i högre utsträckning. Nu är 67 procent av alla rosor i Sverige Fairtrade-märkta, att jämföra med drygt 63 procent året innan. Att Fairtrade-rosorna vinner mark beror främst på att flera kedjor valt att endast sälja hållbart odlade rosor. Blomsterlandet, Lidl, Axfood-koncernen (Willys, Hemköp, Tempo) har alla gjort sådana åtaganden.

– Det är också glädjande att de största blomsterförmedlarna gjort det möjligt att buda hem Fairtrade-certifierade rosor. Det har aldrig varit enklare att välja en hållbar rosbukett, ett val som gör stor skillnad för anställda på rosplantager i Östafrika, säger Cecilia Ceder.

En större andel av den kakao som såldes i Sverige förra året var Fairtrade-certifierad, jämfört med året innan. Det beror framför allt på att flera dagligvarukedjor valt att konvertera merparten av kakaon i sitt baksortiment. Kakao är en högriskråvara förknippad med låga inkomster, utbrett barnarbete och regnskogsskövling.

– Genom att konvertera hela eller delar av sitt sortiment kan företagen på ett effektivt sätt växla upp sitt hållbarhetsarbete. Vi ser att den här typen av åtaganden gör att schysst producerade varor tar fler marknadsandelar och bidrar till en mer hållbar konsumtion, säger Cecilia Ceder.

Andelen Fairtrade-märkt kaffe har också ökat något – från var elfte till var tionde kopp, vilket kan bero på att svenskarna druckit mer kaffe hemma under pandemin och då valt att köpa Fairtrade-kaffe.

Försäljningen av Fairtrade-märkta bananer fortsätter att minska. I dag är var åttonde banan Fairtrade-märkt, jämfört med var sjätte för bara två år sedan. Det beror bland annat på att många butiker valt att endast erbjuda bananer som bara är ekologiska.

– Svenska livsmedelsbutiker spelar en stor roll för att vända trenden. I en tid då världens bananodlare fått det tuffare ekonomiskt kan dagligvaruhandeln göra det lätt att välja bananer som ger en bättre betalning till odlarna, säger Cecilia Ceder.

Försäljningen av Fairtrade-märkta varor i Sverige har legat stabilt på cirka fem miljarder kronor de senaste två åren.

Ingrid Arinell, pressansvarig, Fairtrade Sverige: 08-122 089 18