Sju av tio svenskar: Lagstifta om företags ansvar för mänskliga rättigheter

152 miljoner barn tvingas arbeta och 40 miljoner människor är fast i modernt slaveri. EU-kommissionen har påbörjat arbetet med en lagstiftning om företags ansvar för mänskliga rättigheter. Nu visar en ny undersökning att en tydlig majoritet i Sverige vill se en sådan lag.

Sju av tio svenskar stödjer en lagstiftning som kräver att företag respekterar mänskliga rättigheter. Bara en av tio är emot, visar opinionsundersökningen från Sifo.

– Handelsminister Anna Hallberg har invånarna med sig i den här frågan. Vi vill kunna känna oss trygga i att vi inte bidrar till att människor och miljö far illa när vi handlar, säger Hewan Temesghen, generalsekreterare för Fairtrade Sverige.

Förutsättning för FN:s hållbarhetsmål

Stödet är i princip lika stort över hela landet och även mellan olika åldersgrupper. Det finns däremot en betydande skillnad mellan könen. Åtta av tio kvinnor tycker att det behövs en lag som kräver att företag respekterar mänskliga rättigheter, jämfört med sex av tio män.

– EU-kommissionen arbetar med en lagstiftning om företags ansvar för mänskliga rättigheter eftersom de frivilliga riktlinjer som finns är otillräckliga. En sådan lag skulle gynna det hållbara företagandet och är en förutsättning för att lyckas med FN:s globala mål för hållbar utveckling, säger Hewan Temesghen.

I en granskning (2020)* av 1 000 europeiska företag är det endast en femtedel som rapporterar om hur de arbetar för att säkerställa att mänskliga rättigheter respekteras i den egna verksamheten och i leverantörskedjorna. Detta trots att över 80 procent av företagen anger att de har en policy för mänskliga rättigheter.– En lag skulle innebära att företags hållbarhetspolicyer leder till mer verkstad. I en modern och hållbar världshandel existerar varken barnarbete eller skövling av naturen. Kvinnor och män får en lön som möjliggör deras rätt till en anständig levnadsstandard som innebär att de kan ställa mat på bordet till sina barn och låta dem gå i skolan, säger Hewan Temesghen.

Källor till artikeln: Sifo-undersökningen, som genomfördes i september 2020, är gjord på uppdrag av Fairtrade Sverige och Amnesty International i Sverige.

Pressbilder på Hewan Temesghen: https://fairtrade.se/pressrum/pressbilder/

*http://allianceforcorporatetransparency.org/news/landmark-research.html

För mer information, kontakta:

Ingrid Arinell, pressansvarig Fairtrade Sverige

Taggar: