Stor risk för barnarbete bakom många vanliga livsmedel

Var fjärde svensk tror att det är ovanligt med barnarbete i produktionen av livsmedel som säljs i svenska butiker. Men bakom populära varor som kaffe, choklad, och ris finns en stor risk att barn så unga som fem år har bidragit i produktionen.
– Vi spenderar mångmiljardbelopp på dessa varor. Det behövs en ökad kunskap om riskerna bakom våra livsmedel, säger Ulrika Urey, generalsekreterare på Fairtrade Sverige.

Förra året spenderade svenskarna 5,8 miljarder kronor på kaffe, 5,7 miljarder kronor på choklad, och närmare 900 miljoner kronor på ris – bara i dagligvaruhandeln. Det visar siffror från analysföretaget NIQ. Dessa varor – som svenskarna alltså lägger över tolv miljarder kronor på årligen – tillhör de livsmedel där risken för barnarbete är som allra störst.

I dag är 160 miljoner barn involverade i barnarbete världen över. De flesta arbetar inom jordbruk. Ändå tror var fjärde svensk att det är ganska eller mycket ovanligt med barnarbete inom produktionen av livsmedel som säljs i svenska mataffärer. Det visar en undersökning som Kantar Sifo gjort på uppdrag av Fairtrade Sverige.

– Som konsument litar man nog ofta på att produkter som man köper på stora etablerade kedjor tillverkas utan barnarbete. Tyvärr är det långt ifrån alltid sant, säger Ulrika Urey.

Barnarbete i jordbrukssektorn handlar oftast om farligt arbete: Barnen arbetar långa dagar, använder vassa verktyg, bär tungt och utsätts för farliga kemikalier. De senaste åren har problemet dessutom ökat i omfattning. Enligt den barnarbetsrapport som USA:s arbetsmarknadsdepartement släppte 2020 förekom barnarbete på risodlingar i nio länder. I den senaste rapporten från 2022 fanns det dokumenterat i tolv länder.

Kakaoodling är också starkt förknippat med barnarbete och förekommer i sju länder. Mest utbrett är det i Elfenbenskusten och Ghana – de länder som Sverige köper merparten av all kakao ifrån. Där arbetar närmare 1,6 miljoner barn i åldern 5–17 år med kakao. Det är ungefär lika många barn som det finns i samma åldersgrupp i Sverige.

Även när det gäller svenskarnas favoritdryck – kaffe – är problemet med barnarbete omfattande. Det förekommer i dag i 17 länder, bland annat i Brasilien som är världens största kaffeexportör.

Den enskilt största orsaken till barnarbete är fattigdom. Människorna som odlar vår mat får ofta alldeles för dåligt betalt. Dessutom har deras omkostnader ökat kraftigt på grund av coronapandemin och den ekonomiska krisen. Många gånger täcker betalningen inte produktionskostnaden, vilket skapar en grogrund för barnarbete, säger Ulrika Urey.

Samtidigt har inflationen inneburit en minskad försäljning av Fairtrade-märkta varor i Sverige.

– Dagligvaruhandeln spelar en viktig roll för att vända trenden genom att skapa större synlighet för etiskt märkta varor och inkludera Fairtrade-märkta produkter i sina kampanjer. Vi måste också bli bättre på att visa de risker som gömmer sig bakom maten vi har i skafferiet. Både företag och konsumenter spelar en viktig roll för att motverka barnarbete, säger Ulrika Urey

Fakta barnarbete

Länder där det förekommer barnarbete i risproduktion: Brasilien, Burma, Dominikanska Republiken, Ecuador, Filipinerna, Ghana, Indien, Kenya, Mali, Pakistan, Uganda, Vietnam

Länder där det förekommer barnarbete i kaffeproduktion: Brasilien, Colombia, Costa Rica, Dominikanska Republiken, Elfenbenskusten, El Salvador, Guatemala, Guinea, Honduras, Kenya, Mexiko, Nicaragua, Panama, Sierra Leone, Tanzania, Uganda, Vietnam

Länder där det förekommer barnarbete i kakaoproduktion: Brasilien, Elfenbenskusten, Ghana, Guinea, Kamerun, Nigeria, Sierra Leone

Källa: 2022 List of goods produced by child labour or forced labour

Kantar Sifo-fråga: Hur vanligt tror du att det är att det förekommer barnarbete i produktionen av livsmedel som kan köpas i svenska livsmedelsbutiker?

Mycket ovanligt: 3 procent
Ganska ovanligt: 24 procent
Ganska vanligt: 50 procent
Mycket vanligt: 13 procent

1 043 personer intervjuades i en slumpmässigt mellan den 24 – 29 maj 2023. Webbenkät med slumpmässigt rekryterade respondenter i åldern 16–79 år.

Vid frågor kontakta Ingrid Arinell, pressansvarig, Fairtrade Sverige: 08-122 089 18

Kort om Fairtrade: Fairtrade är en internationell tredjepartscertifiering för råvaror odlade i länder med utbredd fattigdom. Certifieringen innebär bland annat en bättre betalning till odlaren och krav på social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet.