Uppsala är årets Fairtrade City 2021

Med Agenda 2030 i sikte arbetar Uppsala målmedvetet och engagerat för en hållbar konsumtion som värnar mänskliga rättigheter och miljö. Nu utses Uppsala till Årets Fairtrade City 2021.
I spåren av coronapandemin är en etisk konsumtion viktigare än någonsin. Uppsalas gedigna arbete i Agenda 2030:s anda är en inspiration för andra kommuner, säger Hewan Temesghen, generalsekreterare för Fairtrade Sverige.

Fairtrade City är en diplomering och ett nätverk av kommuner som aktivt verkar för en etisk konsumtion och hållbar handel. Det handlar om ett lokalt samarbete mellan kommun, civilsamhälle och näringsliv för att bidra till en konsumtion som värnar mänskliga rättigheter och förbättrar förutsättningarna för odlare och anställda i länder med utbredd fattigdom. Uppsala har varit diplomerad Fairtrade City sedan 2015 och det är första gången som staden utnämns till Årets Fairtrade City.

– Uppsala arbetar aktivt för att främja en hållbar världshandel baserad på respekt för mänskliga rättigheter, bekämpning av modernt slaveri, förstärkning av anställdas villkor samtidigt som vi slår vakt om miljön. Priset är ett kvitto på vårt lokala arbete och att motarbeta fattigdom och främja människors makt och företagsamhet är ett ansvar som vi vill axla. Vi är glada och hedrade över priset, Uppsalas skattepengar ska aldrig bidra till människorättskränkningar, säger Mohamad Hassan (L) kommunalråd och ordförande i styrgruppen för Uppsala Fairtrade City.

I motiveringen till utmärkelsen listas flera exempel på Uppsalas engagemang för en hållbar och etisk konsumtion. Andelen rättvist handlade produkter i kommunen är hög och det finns ambitiösa mål om att andelen rättvist handlade produkter inom offentlig upphandling ska öka. Det har också genomförts ett omfattande arbete för att sprida information och skapa engagemang bland medborgare och det lokala näringslivet. Den breda representationen i styrgruppen – med representanter från kommun, näringsliv och civilsamhälle lyfts också upp som ett gott exempel.

– Vi är jätteglada för att vårt breda samarbete i dessa frågor prisas och uppmärksammas. Det ger energi och stolthet till näringslivet i Uppsala city när vi känner att vi tillsammans kan göra skillnad, säger Lisa Thörn, vd för Uppsala citysamverkan.

Aktiviteterna i Uppsala har varit flera. Frågan om etisk konsumtion och hållbar handel har lyfts vid olika evenemang, exempelvis Kulturnatten, Måltidsmässan, Kulturernas Karneval och Schysst Jul.

– Det starka stödet för Uppsala Fairtrade city från civilsamhället manifesteras via olika arrangemang, men också via studieverksamhet. Vi spelar en viktig roll i att bredda och fördjupa engagemanget hos Uppsalaborna, säger Bertil Högberg som representerar Missionskyrkan och Fair Trade Shop Globalen i styrgruppen för Uppsala Fairtrade City.

– Uppsala visar vad mycket det går att åstadkomma lokalt och globalt genom ett gott samarbete mellan civilsamhälle, kommun och näringsliv. Stort grattis, ni är verkligen ett föredöme, säger Hewan Temesghen.

Vid frågor kontakta:

Ingrid Arinell, pressansvarig, Fairtrade Sverige: 08-122 089 18