Anders Söderberg ny vd för Falck Assistance Sverige

Sedan den 4 januari är Anders Söderberg ny vd för Falck Assistance Sverige.

Anders Söderberg, 52, är ny vd på Falck Assistance Sverige. Han kommer närmast från en tjänst som Försäljningsdirektör på SOS International med ansvar för alla marknader, produkter och tjänster i norden. Han har en lång erfarenhet inom försäkrings- och assistansbranschen där han bland annat har varit vd på både AXA Assistance, Europ Assistans och Nord Assurance & Services AB.

- Det känns väldigt bra att Anders Söderberg har kommit till oss på Falck. Jag lärde själv känna Anders redan 1996 när han som chef för AXA önskade att sälja en väghjälpsportfölj till Falck. Efter en kort förhandling landade priset på 1 krona och jag tror att båda parter var mycket nöjda. 1996 hade Falck försäkring ca 600 kunder och var i sin linda, men med Anders  tillskott på ca 3000 kunder så ökade portföljen med flera hundra procent så vi kan utan överdrift säga att Anders har varit med från starten. Jag vill även framföra ett stort tack till Johan Eriksson som på ett föredömligt sätt haft rollen som tillförordnad vd i snart ett år, säger Johan Lagercrantz, styrelseordförande för Falck Assistance.

Sedan 2009 har Anders jobbat på SOS International och byggde där upp den nordiska organisationen inom Motorassistans. Erfarenheter som kommer väl till pass i arbetet med att utveckla Falck ännu mer. ´

- Det ska bli väldigt spännande att jobba med ett så etablerat varumärke som Falck som står för så mycket. Falck har en lång tradition av att hjälpa människor och här i Sverige har vi påbörjat en bra resa som vi ska fortsätta på. Det är också en ny digital marknad med större krav på oss och det ska vi jobba vidare på. När man har med Falck att göra, oavsett om man är kund eller har en annan relation med oss, är man alltid i säkra händer, det ska vi bli ännu bättre på att visa och berätta om, säger Anders Söderberg, vd Falck Assistance.

Lotta Smith, Kommunikationsansvarig Falck Sverige: 073-3730112
Anders Söderberg, Vd Falck Assistance Sverige: 070-8750478

Falck har bedrivit verksamhet i Sverige sedan 1950, och är majoritetsägt av Lundbeck Foundation. Under 2012, 2013 och 2014 delade stiftelsen ut ca 1,6 miljarder kronor till forskning inom ”Health and Life Sciences”.

Falck har visionen att vidareutveckla verksamheten som arbetar på bred front med assistans, vård och hälsa, beredskap, räddning och rehabilitering. Genom alla affärsområden löper en gemensam vilja att hjälpa människor som en röd tråd.

Vi är stolta över att ha ansvar för verksamheter som är så nära människors vardag och som representerar en grundläggande trygghet för alla i vårt samhälle. Det är ett ansvar som vi har lång erfarenhet av att axla.

Det ska bli väldigt spännande att jobba med ett så etablerat varumärke som Falck som står för så mycket. Falck har en lång tradition av att hjälpa människor och här i Sverige har vi påbörjat en bra resa som vi ska fortsätta på. Det är också en ny digital marknad med större krav på oss och det ska vi jobba vidare på. När man har med Falck att göra, oavsett om man är kund eller har en annan relation med oss, är man alltid i säkra händer, det ska vi bli ännu bättre på att visa och berätta om.
Anders Söderberg, vd Falck Assistance Sverige