Falck får Räddningstjänstuppdraget på Bodö flygplats

Falck har tilldelats uppdraget att ansvara för brand- och räddningstjänsten på Bodö flygplats i norra Norge.

Bodö flygplats ligger i regionen Nordland, i norra Norge. Flygplatsen är för närvarande både militär och civil och är den största flygplatsen i Nordland. Den 1 augusti i år tar Avinor, som är ett statligt bolag, över driften av flygplatsen från försvaret. Den militära verksamheten på flygplatsen kommer sedan successivt att trappas ned. Inför att Avinor tar över verksamheten har man också upphandlat flygplatsens räddningstjänst och valet föll på Falck.

Falck har lång erfarenhet av att arbeta med Räddningstjänst och är idag världens största privata Räddningstjänstorganisation. I Danmark ansvarar Falck exempelvis för räddningstjänst helt eller delvis i 63 av de 98 danska kommunerna och Falck bedriver även Räddningstjänst vid de internationella flygplatserna i Rio de Janeiro och Lissabon. I Sverige har Falck tidigare ansvarat för Räddningstjänsten på flera olika flygplatser och ansvarar idag för Räddningstjänst på både Forsmark och Ringhals kärnkraftverk.

- Det är naturligtvis väldigt roligt att vi får detta förtroende. Vi har en otroligt stark räddningstjänstorganisation i ryggen och tidigare erfarenhet från arbete på både flygplatser och kärnkraftverk. Vi jobbar hela tiden med att utveckla vår verksamhet och vår personal och vi ser verkligen fram emot att jobba vidare med Räddningstjänsten på Bodö, säger Henrik Engqvist, Räddningstjänstchef på Falck Emergency.

Detta är första gången som Avinor väljer en extern leverantör för brand- och räddningstjänster till någon av flygplatserna i Norge. Falck valdes ut i konkurrens med andra aktörer då man värderade kvalitet och pris.

- Vi ser fram emot ett gott samarbete med Falck. Falck har en av Europas största Räddningstjänster med god erfarenhet från flygplatsdrift så vi har stor tilltro till att detta kommer att fungera bra, säger Flygplatschefen vid Bodö, Inger-Hilde Tobiassen.

Räddningstjänsten på Bodö är bemannad dygnet runt årets alla dagar.

Avtalet är på 2 år med möjlighet till två års förlängning och startar den 1 augusti 2016.

Henrik Engqvist, Räddningstjänstchef Falck Emergency: 073-312 80 59
Lotta Smith, Kommunikationsansvarig Falck: 073-3730112

Falck har bedrivit verksamhet i Sverige sedan 1950, och är majoritetsägt av Lundbeck Foundation. Under 2012, 2013 och 2014 delade stiftelsen ut ca 1,6 miljarder kronor till forskning inom ”Health and Life Sciences”.

Falck har visionen att vidareutveckla verksamheten som arbetar på bred front med assistans, vård och hälsa, beredskap, räddning och rehabilitering. Genom alla affärsområden löper en gemensam vilja att hjälpa människor som en röd tråd.

Vi är stolta över att ha ansvar för verksamheter som är så nära människors vardag och som representerar en grundläggande trygghet för alla i vårt samhälle. Det är ett ansvar som vi har lång erfarenhet av att axla.

Det är naturligtvis väldigt roligt att vi får detta förtroende. Vi har en otroligt stark räddningstjänstorganisation i ryggen och tidigare erfarenhet från arbete på både flygplatser och kärnkraftverk. Vi jobbar hela tiden med att utveckla vår verksamhet och vår personal och vi ser verkligen fram emot att jobba vidare med Räddningstjänsten på Bodö.
Henrik Engqvist, Räddningstjänstchef Falck Emergency