Falck förstärker sin position som landets största leverantör av hälsotjänster i arbetslivet

Konkurrensverket i Sverige har nu godkänt affären mellan Previa och Manpower Hälsopartner. I och med förvärvet befäster Falck som huvudägare sin position som landets största leverantör av tjänster inom hälsa och arbetsmiljö i arbetslivet med över 1200 medarbetare.

– Vi är mycket glada över beslutet. Genom detta kan vi nu förena Sveriges tre ledande aktörer inom företagshälsa och förverkliga en gemensam vision om ett tryggt arbetsliv med lönsamma och hälsofrämjande arbetsplatser, säger Jan Steenhard, CEO för Falck Healthcare Holding.

För att leda arbetet tar Eeva Borg över som ny vd för Previa från 1 april. Hon efterträder Christer Zaar som varit vd sedan 2012 och som nu lämnar posten för nytt uppdrag inom friskvårdsbranschen. Eeva Borg är utbildad sjuksköterska och har arbetet inom Falck i Sverige sedan 1995 och senast som vd för Falck Healthcare AB.

I samband med sammangåendet har Björn Rosengren utsetts till ny styrelseordförande för AB Previa. Med sin erfarenhet från fackföreningsrörelsen, som näringsminister och från näringslivet tillförs styrelsen nu ytterligare kraft i arbetet med att bidra till ett hållbart arbetsliv för Sveriges alla arbetsgivare och medarbetare.

– Det är angeläget för både välfärd och konkurrenskraft att hitta nya lösningar och arbetssätt för att vända den negativa trenden med bland annat stress-relaterade problem och ökande sjuktal i arbetslivet, säger Björn Rosengren, styrelseordförande för AB Previa.

För mer information kontakta:

Eeva Borg, vd, Falck Healthcare, 070-893 33 22, eeva.borg@se.falck.com

Carina Reidler, vd, Manpower Hälsopartner, 070-560 67 49, carina.reidler@manpower.se

Christer Zaar, vd AB Previa, 0708-93 33 22, christer.zaar@previa.se

Falck har bedrivit verksamhet i Sverige sedan 1950 (i Danmark sedan 1906), och är idag majoritetsägt av Lundbeck Foundation. Under 2013 delade stiftelsen ut cirka 460 miljoner kronor till forskning inom ”Health and Life Sciences”.

Falck har visionen att vidareutveckla verksamheten som arbetar på bred front med assistans, vård och hälsa, beredskap, räddning och rehabilitering. Genom alla affärsområden löper en gemensam vilja att hjälpa människor som en röd tråd.