Falck förvärvar Skandinavisk Hälsovård AB

Falck har förvärvat svenskbaserade Skandinavisk Hälsovård AB, som på tillfällig basis förser Norden med läkare och sjuksköterskor.

Med förvärvet utökar Falck sitt nätverk av läkare, sjuksköterskor och vårdpersonal och stärker sin position som viktig spelare inom det nordiska vårdsystemet.

Företaget förser årligen sjukhus, medicinska kliniker och liknande verksamheter med flera tusen läkare. De flesta läkarna är svenska, men några är från de övriga nordiska länderna.

”Förvärvet av Skandinavisk Hälsovård AB knyter an till vår strategi att expandera inom vårdsektorn i hela Skandinavien. Den svenska marknaden är störst i den Nordiska regionen”, säger Jan Steenhaard, vd för Falck Healthcare.

Falck driver redan idag ett bemanningsföretag för läkare, Vikteam, som förser Danmark, Norge och Sverige med vikarierande läkare samt ActivCare A/S som huvudsakligen förser Danmark, Grönland och till viss del Norge med vikarierande sjuksköterskor och vårdpersonal.

”Tillgången till läkare är central för att kunna skapa nya och innovativa sjukvårdstjänster. Vi förväntar oss fler möjligheter till samarbete mellan privat och offentlig sektor på alla marknaderna och då kommer möjligheten att kunna erbjuda läkartjänster vara av central betydelse.”, förklarar Jan Steenhard.

Skandinavisk Hälsovård AB grundades år 2000 och har en årlig omsättning på 180 miljoner SEK och ett nätverk bestående av flera tusen läkare.

”Vi har uppnått vårt mål och etablerat ett starkt varumärke i Sverige, bland kunder såväl som läkare och övrig sjukvårdspersonal.

Bolaget är nu landets främsta läkarledda förmedlare av sjukvårdspersonal och i Falck Healthcare har vi hittat rätt samarbetspartner för att göra det möjligt att ytterligare vidga vårt nätverk i Norden.”, säger grundaren och VD för Skandinavisk Hälsovård Börje Eriksson, som kommer att fortsätta som VD för företaget under Falcks ägarskap.