• Falck Sverige/

Falck utbildar G4S personskyddsoperatörer i ny avancerad sjukvårdsutbildning – Falck Tactical Medical Care

Att vara med och bidra till ett tryggt och säkert samhälle är viktigt för Falck och G4S. I den nya unika utbildningen Falck Tactical Medical Care skapas förutsättningar för personer som arbetar i och med potentiellt farliga miljöer och situationer att hantera situationer, innan ambulans och annan hjälp finns på plats. Först ut att utbilda sig är G4S Risk Solutions Personskyddsoperatörer.

Ett allt större säkerhetstänk i samhället ställer också höga krav på de som arbetar med att skapa trygghet i utsatta miljöer och situationer. Falck har i drygt hundra år jobbat för människors trygghet, i alla möjliga typer av situationer. Nu har Falck Academy tagit trygghetsarbetet ett steg länge och tagit fram en ny unik utbildning – Falck Tactical Medical Care (FTMC) – en avancerad sjukvårdsutbildning som är avsedd för personal som kan hamna i situationer i civil miljö, där ambulans inte kan ges tillträde omedelbart. Utbildningen innehåller bland annat kunskap om bedömning av personer i kritiska tillstånd och genomgång av olika trauman och hantering av dessa. Utbildningen avslutas med praktik i ambulans med en särskild utsedd handledare. För att kvalitetssäkra utbildningen medverkar både Falcks Medical Director och utbildare med tidigare erfarenhet från polisen.

Joni Rääf och Mariaana Raun, båda utbildare för Falck Academy, är initiativtagare till utbildningen.

- Det finns många liknande utbildningar men vi har sett behovet av att höja sjukvårdskompetensen. De flesta utbildningar är ofta nischade på en sak, till exempel trauma. FTMC är mycket bredare och unik i att den innehåller utbildning i hantering av många scenarion, allt från trauma till akuta sjukdomstillstånd, barn, resesjukvård i taktisk och icke taktisk miljö, säger Mariaana Raun, en av initiativtagarna till utbildningen och utbildare för Falck Academy.

Först ut att genomgå utbildningen i januari var G4S Risk Solutions Personskyddsoperatörer. Eftersom dessa personers uppdrag är av den art där ambulans inte alltid finns tillgänglig såg man tidigt nyttan med att själva utbilda sin personal inom detta område.

– Vi är mycket glada och stolta för den här utbildningssatsningen vi nu gör tillsammans med Falck. Våra Personskyddsoperatörer arbetar ofta i utsatta miljöer och situationer där det kan vara livsviktigt att ha kunskap om samt kunna hantera akutsjukvård, innan ambulans eller annan hjälp finns på plats. Utbildningen av våra Personskyddsoperatörer är ytterligare ett steg i vårt fortsatta arbete med att stärka våra kunders trygghet och konkurrenskraft, säger Jonas Schöld, Chef G4S Risk Solutions.

- Vi är mycket stolta att tillsammans med G4S Risk Solutions lansera denna utbildning, som är unik i sitt slag, och att de väljer att satsa så stort på detta som de gör. Lanseringen av denna utbildning är också ett viktigt steg i vår utveckling, då vi känner av en stor efterfrågan av denna typ av utbildningar från flertalet bolag, främst inom säkerhetssektorn, säger Nadine Seveli, affärsområdeschef Falck Academy.

I arbetet med Falck Tactical Medical Care kommer även Falck Crisis Training att användas. Falck Crisis Training är en träningsfilosofi där vi jobbar med upplevelsebaserad inlärning med direkt och precis återkoppling mot uppställda mål. I utvärderingen av Tactical Medical Care kommer verktygen från Falck Crisis Training att användas, för att ge en direkt och precis återkoppling som deltagarna kan få med sig direkt – allt för att skapa bästa möjliga effekt av utbildningen.

Fakta FTMC
Samtliga instruktörer är godkända och licensierade av Falcks medicinsk ansvariga läkare och alla har gedigen erfarenhet inom det område som de undervisar i. Vid utbildning och träning inom akutsjukvård kan det vara en fördel om det finns en läkarkompetens som faktagranskare och funktion som ”supervisor”. Läkarmedverkan i bakgrunden är också av värde eftersom kunskapsområdet regleras av många lagar och föreskrifter. Det präglas också av en snabb kunskapsutveckling avseende både metoder och utrustning.

Utbildningen är licensierad och för att få behålla sitt kompetensbevis kommer fortbildning med kompetensprov att krävas.

För ytterligare information, kontakta:
Nadine Seveli, Affärschef Falck Academy:  073-312 11 51
Lotta Smith, Kommunikationsansvarig Falck: 073-3730112

Falck har bedrivit verksamhet i Sverige sedan 1950 (i Danmark sedan 1906), och är idag majoritetsägt av Lundbeck Foundation. Under 2012, 2013 och 2014 delade stiftelsen ut cirka 1,6 miljarder kronor till forskning inom ”Health and Life Sciences”.

Falck har visionen att vidareutveckla verksamheten som arbetar på bred front med assistans, vård och hälsa, beredskap, räddning och rehabilitering. Genom alla affärsområden löper en gemensam vilja att hjälpa människor som en röd tråd.

Det finns många liknande utbildningar men vi har sett behovet av att höja sjukvårdskompetensen. De flesta utbildningar är ofta nischade på en sak, till exempel trauma. FTMC är mycket bredare och unik i att den innehåller utbildning i hantering av många scenarion, allt från trauma till akuta sjukdomstillstånd, barn, resesjukvård i taktisk och icke taktisk miljö.
Mariaana Raun, utbildare för Falck Academy
Vi är mycket glada och stolta för den här utbildningssatsningen vi nu gör tillsammans med Falck. Våra Personskyddsoperatörer arbetar ofta i utsatta miljöer och situationer där det kan vara livsviktigt att ha kunskap om samt kunna hantera akutsjukvård, innan ambulans eller annan hjälp finns på plats. Utbildningen av våra Personskyddsoperatörer är ytterligare ett steg i vårt fortsatta arbete med att stärka våra kunders trygghet och konkurrenskraft.
Jonas Schöld, Chef G4S Risk Solutions