50 000 sålda VM-biljetter

Idag, tisdag den 18 november, återstår det tre månader till invigningen av skid-VM i Falun. Samtidigt har 50 000 biljetter sålts till tävlingarna på Lugnet, vilket motsvarar en fjärdedel av målet på 200 000 sålda biljetter.
- Det är stort tryck på biljettförsäljningen och vi är nöjda med att ha sålt så många biljetter redan idag, säger Sven von Holst, vd för Falun2015.

Under de tolv dagar som skid-VM pågår i Falun i februari 2015 är målet att 200 000 åskådare ska besöka nationalarenan på Lugnet. Idag, den 18 november, återstår det exakt tre månader till VM-invigningen och samtidigt har redan en fjärdedel av målet uppnåtts. 50 000 biljetter har sålts.
- Vi är jättenöjda med hur biljettförsäljningen går. Vi har sålt fler biljetter nu än vad VM i Oslo 2011 hade sålt vid samma tidpunkt inför sitt VM, som var en publiksuccé, säger Sven von Holst, vd för Falun2015.

Det har sålts biljetter till varje tävlingsdag under VM än så länge. Men vissa tävlingsdagar är hetare än andra vad gäller intresset för att köpa biljetter.
- Det är stort tryck på att köpa läktarbiljetter. Lördagen den 21 februari har vi till exempel redan sålt slut på läktarplats C. Den dagen tävlar både damer och herrar i skiathlon och på kvällen är det herrarnas tävling i normalbacken (lilla backen). Det är den dagen som säljer bäst än så länge, tätt följd av herrstafetten den 27 februari, berättar Sven von Holst.

Totalt finns det knappt 400 000 VM-biljetter till försäljning. Tävlingsarrangören har nämligen satt en maxgräns på 35 000 biljetter per dag, även om kapaciteten på Lugnetarenan egentligen är mycket större än så.
- Lugnet kan teoretiskt sett ta emot ett mycket stort antal människor. Men vi är måna om att de personer som köper biljetter till VM också ska kunna se något av tävlingarna, vilket inte är möjligt om det blir för mycket folk och för trångt. Dessutom sätter även säkerhetsaspekten stopp för en alltför stor folkmängd, berättar Sven von Holst.

Sven von Holst, vd Falun2015, 070-578 25 35, sven.von.holst@falun2015.com

Besöks-/postadress: Lugnetvägen 20, 791 31 Falun