Audi-bilar till skid-VM

Audi går in som officiell billeverantör till skid-VM i Falun 2015 och blir därmed en av evenemangets åtta internationella sponsorer.
- Det är roligt att en av skidvärldens stora sponsorer väljer att även stötta VM i Falun. Audi för med sig stor erfarenhet från mästerskap runt om i världen, vilket vi nu får tillgång till, säger Sven von Holst, vd för Falun2015.

Audi har en lång historia som partner till den alpina skidvärlden och har försett det svenska alpina landslaget med de fyrhjulsdrivna quattrobilarna sedan 1997. Inför årets säsong har Audi utökat engagemanget på internationell nivå till att inte bara omfatta de alpina skidgrenarna utan även världscupen i längd och backhoppning, samt nordisk kombination. I samband med detta går Audi även in som internationell sponsor till skid-VM i Falun 2015.

- Vi är glada över att AUDI AG har valt att utöka samarbetet med FIS och skidsporten. Det passar oss väldigt bra här i Sverige där skidåkning är ett stort intresse att både utöva och titta på. Det ger oss en naturlig arena för att kommunicera fördelarna med vår fyrhjulsdrift, Audi quattro, säger Nils Simonsson, marknadschef Audi Sverige.

Audi kommer att bidra med 35 fyrhjulsdrivna bilar till VM:s bilpool. Därmed säkerställs Falun2015:s åtagande om att ordna med säkra biltransporter till de tävlande lagen och andra gäster. Som ytterligare ett steg mot VM:s hållbarhetsmål kommer en utbildning i hur man kör miljösmart och säkert att genomföras. Utbildningen, som genomförs under två helger, innehåller även halkkörning.

- Vi kommer att ha drygt 100 volontärer som arbetar som chaufförer under VM. Utbildningen av dem genomförs av NTF Dalarna. Utbildningen sker med Audis bilar och det kommer även att finnas en instruktör från Audi på plats, för att utbilda chaufförerna i bilarnas funktioner, resurser och möjligheter, berättar Sven von Holst.

Nyckeltal om skid-VM 2015

• 21 världsmästare ska koras
  • 700 tävlande från 55 nationer kommer till Falun2015
  • Falun2015 förväntas locka till sig minst 200 000 åskådare
  • 500 miljoner tv-tittare förväntas titta på VM-tävlingarna
  • 1 200 medierepresentanter förväntas komma
  • 1 800 volontärer kommer hjälpa till under VM
  • Boende till ett värde av 100 mkr har bokats åt större grupper inom en timmes resväg från Falun

Text är för fri publicering.

Niklas Henning, sponsorchef Audi Sverige,
niklas.henning@audi.se, tel. 070-618 65 41