Biljettsläpp till VM-invigningen

117 dagar återstår till dess att skid-VM i Falun invigs och nu är stora delar av invigningsprogrammet klart.
- Jag hoppas verkligen att både falubor och alla besökare tar chansen att få uppleva invigningen på plats, säger Sven von Holst, vd på Falu2015.

Den 3 juni 2010 kom beskedet; Falun arrangerar skid-VM 2015. Den 18 februari nästa år är förberedelserna över. Då drar skid- och folkfesten, Falun2015, igång. Och den gör det med en storslagen invigning. Invigningsceremonin kommer att arrangeras i Lugnets uppfräschade backarena.
- Det är en väldigt bra underhållningsarena. Invigningen är viktig för oss som arrangör. Förhoppningen är att den ska skapa en bra start på hela evenemanget. Vi hoppas att all publik som kommer och ser invigningen trivs i den speciella miljön och atmosfären på Lugnet och att de vill komma tillbaka för att även uppleva tävlingarna under VM, säger Sven von Holst, vd på Falun2015.

Förra veckan släppte borlängebandet Mando Diao den officiella VM-låten Love Last Forever. Under invigningen får man se och höra bandet framföra låten.
- Vi är väldigt glada för att Mando Diao kommer att spela låten live för första gången på en utearena i samband med invigningen. Dessutom har vi flera andra mycket duktiga musiker på plats, och merparten av dem kommer från Dalarna. Kalle Moraeus och Miss Li är två av de som kommer att bjuda på underhållningen under invigningsceremonin, säger Sven von Holst.

Under invigningen kommer det, vid sidan av de musikaliska inslagen, även att bli inmarsch av samtliga trupper och Internationella Skidförbundets president Gian-Franco Kasper kommer att förklara tävlingarna invigda. Hela ceremonin avrundas med ett fyrverkeri.

Producent för invigningen är Sven Park på Park Brothers.
- Det jag vill ta fasta på och den känsla jag vill förmedla är gemenskap över alla gränser. Skid-VM är något som binder oss samman. Personer kommer från världens alla hörn för att mötas på många plan. Vi vill också visa på gemenskap mellan ungt och gammalt och kommer att bjuda på både moderna och mer traditionella inslag, säger Sven Park.

Biljetterna till invigningen av Falun2015 släpps i dag (fredag den 24 oktober).

Här är samtliga akter under invigningsceremonin
Kalle Moraeus med sitt band "Hej Kalle" som också fungerar som husband.
LaGaylia Frazier
Mando Diao
Maria Keohane
Maria Zeniou