Björn Dixgård och Gustaf Norén från Mando Diao skriver VM-låten

Den 18 februari 2015 drar skid-VM igång i Falun. En officiell VM-låt kommer att tas fram och det är nu klart att det blir musikgruppen Mando Diao som skriver låten.
- Vi är glada och stolta över att ha fått uppdraget att skriva VM-låten, säger Gustaf Norén, sångare i Mando Diao.

För två år sedan tog de steget från tuff rock till vackra sånger då de tonsatte den berömde diktaren Gustaf Fröding. Nu kastar sig musikgruppen Mando Diao än en gång ut i nya marker. Genom text och musik ska de symbolisera skidåkarnas hårda kamp under hemma-VM i form av den officiella VM-låten för Falun2015.
- Galenskapen att pressa sin kropp till det extrema är så häftig att vi bara måste göra musik om det, säger Gustaf Norén, sångare i Mando Diao.

Gustaf Norén och Björn Dixgårds röster har underhållit en stor publik både i Sverige och utomlands i över tio år. Båda två är uppvuxna i Borlänge och även i vuxen ålder spenderar de gärna tid i Dalarna.
- En bra VM-låt bidrar till att skapa stämning och att marknadsföra evenemanget. I samarbetet ingår även framträdanden av Mando Diao. Vi var därför noggranna i valet av artist. Att artisten skulle ha rötterna i Dalarna stod högt på vår önskelista. Mando Diao blev vårt första val och vi är glada över att de tackat ja, säger Sven von Holst, vd för Falun 2015.

Den officiella VM-låten kommer att släppas under hösten 2014.

Fakta om skid-VM 2015

• 21 världsmästare koras
  • 700 tävlande från 55 nationer kommer till VM 2015
  • VM 2015 förväntas locka till sig minst 200 000 åskådare och 500 miljoner TV-tittare.
  • 1 200 medierepresentanter förväntas komma
  • 1 800 volontärer kommer hjälpa till under VM 2015

Bildtext
Björn Dixgård och Gustaf Norén från Mando Diao kommer att skriva den officiella VM-låten