”En oförglömlig kväll”

På onsdag invigs Falun2015. I dag presenterades hur invigningsscenen ser ut:
- Det kommer att bli en oförglömlig kväll. Jag hoppas att så många som möjligt tar chansen att uppleva invigningen, säger Sven Park, projektledare för invigningen.

Hoppbackarnas bromsplan, i hjärtat av Lugnet, är skådeplatsen för Falun2015:s invigning. Invigningsceremonin drar igång klockan 19.00 onsdagen den 18 februari:
- Likt en symfoniorkester som förbereder sig för att spela en symfoni, med förväntan i luften, sker arbetet med att få allt på plats till invigningen. Cirka 20 tekniker och annan personal jobbar intensivt för att publiken ska få en så bra upplevelse som möjligt. Bromsplanen i hopparenan är idealisk som arena för ett evenemang av denna storlek. Alla som tar plats på huvudläktaren får en unik närhet till scenen, säger Sven Park som är projektledare för invigningen.
Scenen med bildskärmar och LED-effekter är hela 50 meter bred.

Under invigningsceremonin kommer Mando Diao bland annat framföra VM-låten Love Last Forever:
- Med låten vill vi beskriva det lugna och meditativa i skidåkningen. Vi gillar verkligen skidåkning, men är inte intresserade av vem som står var på prispallen. Det finns redan nu en härlig stämning kring mästerskapet här i Falun och den kommer bara att stiga med all publik som kommer, säger Gustaf Norén och Björn Dixgård i Mando Diao.

Sven Park beskriver tankarna bakom onsdagens invigning:
- Vi vill förmedla en samhörighetskänsla. Samhörighet mellan nationer i den magnifika inmarschen till tonerna av vår hembygds musik med Orsa spelmän, Kalle Moraeus och husbandet Hej Kalle. Gemenskap över alla åldrar med Miss Li och Mando Diao, känslan av att vi hör ihop fast vi kommer från olika sammanhang med Maria Keohane ackompanjerad av Magnus Kjellson, Dalarnas folkdansgille och LaGaylia Frazier och att tänja på gränserna med akrobaten Maria Zeniou. Jag tror det kommer att bli en oförglömlig kväll och hoppas att så många som möjligt tar chansen att uppleva invigningen av Falun2015, säger Sven Park.

Sven Park, projektledare för invigningen av Falun2015, tel. 070-689 28 68