Falu Energi & Vatten bjuder på fri entré första VM-dagen

Alla som vill ska kunna besöka skid-VM. Det tycker Falu Energi & Vatten, som genom sitt partnerskap med VM erbjuder fritt inträde den första tävlingsdagen.
- Vi är jätteglada att kunna erbjuda alla Faluborna och övriga intresserade möjligheten att få besöka VM när det går på hemmaplan. Detta är en unik möjlighet och jag hoppas att vi redan första dagen kan skapa en liten folkfest på Lugnet, säger Bengt Gustafsson, vd Falu Energi & Vatten.

Den 18 februari drar skid-VM igång i Falun. Då genomförs kvaltävlingar för de längdåkare som inte tidigare har deltagit i tävlingar arrangerade av det Internationella Skidförbundet, FIS. Fram till nu har biljetter sålts till denna dag, men tack vare ett samarbete mellan Falu Energi & Vatten och Falun2015 möjliggörs nu fritt inträde.
- Vi har ett mycket positivt och omfattande samarbete med Falu Energi & Vatten och vi är tacksamma för att det nu möjliggör fri entré till den första VM-dagens tävlingar, säger Sven von Holst, vd för Falun2015.

De åskådare som redan har köpt biljetter till tävlingarna den 18 februari kommer att få sina pengar tillbaka. Invigningen på kvällen har separat biljettförsäljning och inkluderas inte i den fria entrén.
- Falun har ett av världens bästa energisystem, nu vill vi visa alla besökare vad det och ett skid-VM har gemensamt. Därför hoppas vi att så många som möjligt passar på att besöka oss den här dagen och extra roligt är det om många skolelever passar på att komma när de är lediga från skolan. Ett hemma-VM inträffar inte ofta i Falun, 200 000 besökare väntas, och det är en viktig händelse för Falun och hela regionen, så låt oss göra det till en publikfest, säger Bengt Gustafsson.

Falu Energi & Vatten, som är Official Supplier till Falun2015, bidrar även till skid-VM med sin stora kompetens inom infrastruktur. Företaget tar ett huvudansvar för hantering av fjärrvärme, el, vatten, återvinning, samt kommunikation avseende fiber och wifi. Dessutom medverkar Falu Energi & Vatten i arbetet med att nå målsättningen att göra Falun2015 till ett hållbart VM.
- Vårt mål är att VM ska vara helt klimatneutralt och att allt avfall ska återvinnas. Genom att förse alla anläggningar med förnyelsebar el från vår egen produktion och värma alla byggnader, även tälten, med fjärrvärme gör vi detta VM till något helt unikt ur ett hållbarhetsperspektiv. Vi reducerar utsläppen med ca 500 ton CO2ekv,säger Bengt Gustafsson.

Bengt Gustafsson, vd Falu Energi & Vatten, 070-588 60 32

Sven von Holst, vd Falun2015, 070-578 25 35