Falun2015 – både idrott och kultur

- Tanken med Culture of Dalarna är att vi vill visa på att idrott och kultur verkligen kan fungera ihop.
Det säger Mats Omne som är projektledare för kulturinslagen under Falun2015.

I dag återstår det drygt två veckor till dess att Falun2015 invigs. Den första dag som det delas ut medaljer är torsdagen den 19 februari.
Och det är också startskottet för Culture of Dalarna som är samlingsbegreppet för alla kulturinslag under VM-festen.
- Vi bjuder på en hel del spännande upplevelser på den kulturella arenan. Den absoluta majoriteten har koppling till Dalarna. Vi vill visa på den bredd som finns på kulturen i länet, säger Mats Omne som är projektledare för Culture of Dalarna.

Huvuddelen av Culture of Dalarna-aktiviteterna äger rum i centrala Falun.
- Men vi finns även på plats på Lugnet. Ett mycket spännande inslag är de scener som finns på VM-avenyn (gångvägen mellan Scandic Hotell och huvudentrén till Lugnet). Där kommer Dalarnas 15 kommuner finnas på plats och stå för olika typer av underhållning (allt ifrån discjockeys till musikband och smide) från två timmar innan dess att varje tävlingsdag börjar. Fem av scenerna finns på väg mot huvudentrén och två vid den norra entrén, säger Mats Omne.

Bland de aktiviteter som finns i centrala Falun finns bland annat barn- och ungdomsområdet Youth Park (i Läroverksparken), street art-området Art Park (på Fisktorget), och dessutom kommer 15 skulptörer från Dalarnas kommuner att forma 15 isskulpturer vid Faluån utanför Dalarnas Museum.
- Culture of Dalarna ska visa på att idrott och kultur verkligen hör ihop. Men vi ska också vara ett komplement för att visa på att ett VM även bjuder på mycket för dem som inte i första hand är så intresserade av det rent tävlingsmässiga, säger Mats Omne.

Även inom Falu kommun ser man fram emot VM och dess innehåll av både spännande tävlingar och intressanta kulturevenemang.
- För oss är det viktigt att visa att Culture of Dalarna riktar sig lika mycket till Faluborna som till VM-besökarna. Det gedigna programmet erbjuder verkligen något för alla smaker och intressen och vi kan se fram emot oerhört roliga och intensiva dagar, säger Lasse Westin, kommunens projektledare.

Culture of Dalarna – program under VM
(Se även bifogad karta, där aktiviteterna nedan finns utplacerade)

1. Magasinet
VM-fest med soul, jazz, klassiskt, indiepop i Magasinets unika miljö. Allt i samarbete mellan Kulturföreningen Magasinet, Kulturföreningen Bergstenska och Musik i Dalarna.

2. Falun Walk of Art, Åsgatan
Projiceringar och led-ljusinstallationer i samarbete med studenter från audiovisuell produktion på Högskolan Dalarna.

3. Youth Park, läroverksparken
Ett myller av kreativa skolprojekt, modevisning, utebio, klättervägg, uppträdanden, försäljning av UF-företagare och andra aktiviteter.

4. Marknad

I Falu centrum kommer cirka 50 försäljningsstånd att finnas där du kan köpa mat från hela världen, supporterprodukter med mer. Marknaden finns på Östra Hamngatan mellan Fisktorget och Nybron samt längst Falugatan.

5. Saluhall
På Östra Hamngatan finns en saluhall med cirka 15 försäljningsställen. Här kan du köpa lokalproducerad mat från Dalarna.

6. Isskulpturer vid Faluån/Medborgarplasen
Konstnär från Dalarnas kommuner har medverkat i en workshop med konstnären Elisabeth Kristensen. Resultatet är 15 ljussatta isskulpturer.

7. Art Park, Fisktorget
Livemålning av gigantisk dalahäst och kroppsmålning i glaskub varannan kväll. Graffitiväggar för allmänheten, lasergraffiti, discjockey.

8. Festivaltältet
Underhållning och afterski med coverband varje kväll i stora festivaltältet på f.d. postenparkeringen.

9. Medal Plaza, Stora torget
Prisutdelning varje dag klockan 20.15 med musikunderhållning av dalaartister och band från klockan 19.00

10. Boutique & Gallery Street - Slaggatan
Utställning med Veronica Brovall på Galleri Se. Mittemot arbetar konstnären Pia Rudolfson Anliot kvällstid i galleri KiD:s temporära ateljé.

11. Kristinehallen
Musikskolorna i Dalarna samarrangerar tio länsövergripande konserter, fri entré. Konsert med Falu Kammarkör den 22 februari.

12. Kristine kyrka, Stora torget
Konserter varje kväll efter prisutdelningarna.

13. Falu stadsbibliotek
Dagliga aktiviteter med berättarstunder och annat kul för barn i olika åldrar, samt föreläsningar med aktuella författare.

14. Dalarnas museum
Utställning av dalafotografer, Hagströmsutställning, konsthantverkare, Dalarnas äldsta skida, konsert.

15. Carl Larsson & Anders Zorn, konsthallens fasad
På konsthallens gavel projiceras verk av Carl Larsson och Anders Zorn.

16. P&L Film Festival, Bryggcaféet
Gratis utomhusvisning av fantastiska kortfilmer av filmskapare från VM-deltagande länder. Varje kväll klockan 18.00, bland annat med glimtar från kommande sommars festival.

17. Falun Folk Nights, Gamla elverket & Kulturhus Tio14
Tre fullspäckade kvällar med folkmusik av finaste märke på Elverket och stor avslutande VM-spelmansstämma på Kulturhus Tio14.

18. Dalateatern/Kulturhus Tio14
Dalateatern spelar Tant Blomma/Rut och Ragnar av Kristina Lugn vid fem tillfällen under skid-VM.

19. Galleri Hörnan, i biblioteket
Falu Konstgrafiska verkstad i samarbete med 21 elever från Söderbaumska skolan visar en spännande grafikutställning med VM-tema.

På Lugnet sker bland annat följande kulturevenemang:

Högskolan Dalarnas bibliotek
Samtal och föredrag i aktuella ämnen med bland andra Paolo Roberto, Torbjörn Tännsjö och Annelie Pompe.

Dalakommunernas scener, övre VM-avenyn
På norra och södra sidan om entréerna till VM-arenan finns sju scener där Dalarnas kommuner står för uppträdande varje dag två timmar före tävlingsstart.

Mats Omne, projektledare för Culture of Dalarna, tel. 070-538 17 64