Fullspäckat artistprogram under skid-VM

Varje dag under skid-VM blir det musikunderhållning av hög klass både på tävlingsarenan och i Falu centrum.
- Programmet är fullspäckat med riktigt bra artister, säger Per Staffas, som sköter artistbokning för Falun2015.

Under skid-VM kommer det att bjudas på mycket mer än sportsliga upplevelser. På VM:s tre stora scener blir det musikunderhållning varje dag. I Festivalpaviljongen på tävlingsarenan kommer det att vara afterski varje eftermiddag med namn som Haaks, På G och Duo Jag, som är mycket bekanta i skidkretsar.
- Det känns otroligt bra att vi får hit Sveriges toppnamn i den genren. Det kommer att bli tjo och tjim och riktig afterski-stämning i Festivalpaviljongen, säger Per Staffas.

Även i Festivaltältet, på gamla posten-parkeringen i Falu centrum, blir det afterski-stämning. Från 18-tiden till sen kväll varje dag under VM blir det livemusik och DJ:s i det stora tältet med fri entré. Varje dag bjuds det först på en timmes afterski med Chrille Wahlgren Trio innan band som Månsson Allstars, Farbror Fläsk, Bad Influence med flera tar över scenen på kvällen.

I Falu centrum blir det även stor musikunderhållning på Medal Plaza, scenen på Stora torget där prisutdelningarna äger rum. Här är det olika dala-artister som står för underhållningen varje kväll innan respektive prisutdelning.
- På Medal Plaza visar vi upp en del av det Dalarna har att erbjuda på musikscenen och det blir musik i alla möjliga genrer, säger Per Staffas.

Några av artisterna som kommer att spela på Medal Plaza är rockabilly-gruppen John Lindberg Trio, reggae-bandet Rootväälta och folk-popartisten Stiko Per Larsson.
- Flera av de dala-musiker som spelar på Medal Plaza under VM är stora i hela Sverige. Det blir folklig musikunderhållning och tanken är att alla VM-besökare ska kunna lyssna och ta till sig musiken, säger Per Staffas.

Det blir alltså musikunderhållning av hög klass under hela VM-perioden. På invigningen den 18 februari spelar dessutom Mando Diao, Miss Li och Kalle Moraeus. Mando Diao, som har gjort VM-låten Love last forever, gör även en spelning i festivalpaviljongen på tävlingsarenan på kvällen den 23 februari.

Hela programmet finns här, på Falun2015:s webbplats.

Per Staffas, artistbokare Falun2015, tel 070-6313441, per.staffas@falun2015.com