På räls mot VM

Många kommer att resa till Falun under skid-VM den 18 februari till 1 mars och det kan bli trångt på vägarna. Ett utmärkt alternativ till att ta bilen till VM är att åka med Tåg i Bergslagen till specialpris.
- Vårt samarbete med Tåg i Bergslagen bidrar till vårt mål att genomföra skid-VM på ett hållbart sätt. Tåg är ett miljövänligt och säkert alternativ att ta sig till Falun, säger Björn Floresjö, trafikansvarig på Falun2015.

Sedan en tid tillbaka har ett tåg i VM:s färger färdats på spåren i Mellansverige. Det är Tåg i Bergslagen som har låtit foliera ett av sina tåg enligt VM:s grafiska profil. Tåget rullar på alla sträckor som Tåg i Bergslagen trafikerar.
- Vi ville foliera ett av våra tåg för att uppmärksamma att det går utmärkt att ta tåget till skid-VM, samt för att uppmärksamma det största idrottsevenemanget i vårt område, och i Sverige, under 2015. Idén kom från Skånetrafiken, som folierade ett Handbollståg i samband med VM 2011. Det tåget fick en hel del uppmärksamhet, berättar Hugo Oljemark, vd för Tåg i Bergslagen

I samband med VM kan besökarna boka sin resa med Tåg i Bergslagen till och från Falun till specialpris. Tåg i Bergslagen och Falun2015 hoppas och tror att många VM-besökare kommer att nappa på erbjudandet.
- Vårt mål är att 200 000 besökare ska komma till VM under de 12 dagar som mästerskapet pågår. Vi har planerat för stora parkeringsytor, men samtidigt uppmanar vi resenärerna att vara ute i god tid. Ett mycket bra alternativ till bilen är att åka tåg, vilket är både miljövänligt och säkert, säger Björn Floresjö.

Under VM kommer Tåg i Bergslagen sätta in extra tågkapacitet på sträckorna mot Falun och utöka antal turer på lördagar och söndagar. Tåget stannar vid resecentrum i Falun och därifrån kan man antingen promenera ca 20 minuter, eller ta en gratisbuss från centrum upp till tävlingsarenan på Lugnet. Men Hugo har en uppmaning till alla som vill åka tåg.
- Boka din tågresa tidigt då antal platser på våra tåg är begränsade, säger Hugo Oljemark.

Priset för en tågbiljett tur och retur till VM i Falun är 250 kr från samtliga orter som Tåg i Bergslagen trafikerar. Biljetten bokas via Falun2015:s webbplats, falun2015.com

Tåg i Bergslagen trafikerar järnvägsnätet i Örebro, Västmanlands, Gävleborgs och Dalarnas län. Tågen går bland annat från Mjölby, Ludvika, Gävle, Hallsberg, Mora och Västerås. Det går även att åka med Tåg i Bergslagen till Dalarna från Arlanda och Uppsala. SJ trafikerar Dalabanan mellan Stockholm/Uppsala och Falun.

Bildtext
Tåg i Bergslagen har låtit foliera ett tåg i Falun2015:s färger för att uppmärksamma att man kan ta tåget till VM.

Text och bilder är för fri publicering.

Hugo Oljemark, vd Tåg i Bergslagen, tel. 072-241 12 60

Björn Floresjö, trafikansvarig Falun2015, tel. 070-552 03 79