Stor publik väntas till för-VM

Fredag, lördag och söndag är det dags för finalhelgen av för-VM. Redan nu står det klart att det kommer det att bli en stor folkfest på Lugnet.
- Intresset för världscuptävlingarna i Falun är större än någonsin, säger marknadschefen för Falun2015 Kent Lövgren.

I helgen kommer världseliten att göra upp på Lugnet. På programmet står världscupfinal i backhoppning för damer, nordisk kombination för herrar, samt längdåkning för både herrar och damer. I samband med detta kommer den svenska publiken att ges möjlighet att hylla det blågula längdlandslag som samlade medaljer på hög vid OS i Sotji. Intresset för tävlingarna är mycket stort.

-Vi har i dagsläget fått in förhandsbokningar som överstiger fjolårets försäljning av det totala antalet sålda biljetter för förra året. Då gäller det att komma ihåg att 2013 var ett rekordår.Inom ramen för dessa biljetter har hela 2 000 företagsbiljetter bokats ut per tävlingsdag. Intresset för världscuptävlingarna i Falun har aldrig varit större, säger Kent Lövgren, marknadschef för Falun2015.

Men även om du inte säkrat din plats på Lugnet finns givetvis den möjligheten kvar.

- Förra året köptes hela 80 procent av biljetterna i våra entréer under tävlingsdagarna. Det kommer att bli mycket publik som köper biljetter på plats, så se till att komma i god tid. Allt talar för fantastiska tävlingar, backen är fin, spåren kommer att hålla väldigt bra och det är torrt och fint på publikplats. Det kommer att hända mycket på Lugnet under tävlingsdagarna. Det är dukat för en riktig folkfest, säger Kent Lövgren.

Biljetter till tävlingarna kan dessutom köpas via www.falun2015.com.

Bildtext
Här finns parkeringsplatserna i anslutning till för-VM. Det går även gratisbussar tur och retur från Stora Torget, via Kristinegymnasiets busshållplats på Svärdsjögatan upp till Lugnet. Besökare uppmuntras att gärna promenera eller cykla då ett stort antal besökare väntas.

Kent Lövgren, marknadschef Falun2015, tel. 070-572 00 25

Tävlingsprogram: världscup längdskidor damer och herrar, nordisk kombination herrar, backhoppning damer

12.30    Längdskidor prolog sprint1,4 km K, (H) + 1,2 km K, (D)
14:30    Längdskidor sprint 1,4 km K, (H) + 1,2 km K, (D) Etapp 1