Stort intresse för skid-VM – knappt en månad kvar

Efter drygt 4,5 års förberedelser av skid-VM återstår det nu mindre än en månad tills evenemanget invigs den 18 februari.
- Vi ligger i fas med våra förberedelser och vi märker att intresset för VM växer hela tiden. Bland annat är det stort tryck på biljetter och nästan 14 500 personer har registrerat sig som VM-vänner via vår webbplats, säger Sven von Holst, vd för Falun2015.

Om knappt en månad är det dags för skid-VM på Lugnet i Falun. Hittills har över 126 000 VM-biljetter sålts eller reserverats. Under de populäraste dagarna är vissa läktarplatser redan slutsålda.
- Vid sidan av biljettförsäljningen är det även stor efterfrågan på boende. Men det finns fortfarande boende kvar för den som vill besöka VM, säger Sven von Holst.

Många skidåkare ser ett skid-VM i de nordiska länderna som minst lika stort som ett OS och bland de tävlande skidnationerna är intresset stort för att tävla i Falun. Skidåkare från 60 olika nationer har hittills anmält sig till VM. Under VM i Val di Fiemme 2013 tävlade 55 nationer.
- Förutom de traditionella nationerna, som bland annat Sverige, Norge och Finland kommer även tävlande från exempelvis Trinidad och Tobago, samt kungariket Tonga, berättar Sven von Holst.

På Lugnetarenan råder det stor aktivitet från tidig morgon till sen kväll. Läktare, festivalpaviljong och andra tillfälliga byggnader byggs upp. Under de två senaste helgerna har VM-organisationen dessutom genomfört tävlingar i alla tre grenar som ingår i VM: längdskidor, backhoppning och nordisk kombination.
- Vi har fått en ordentlig genomkörare av sportorganisationen. Allt på arenan fungerade bra, även om vi kommer göra en del småjusteringar för att det ska bli ännu bättre. Förutom en knapp kilometer är alla tävlingsbanor nu täckta med snö. Men några delar av banan behöver finputsas och snö kommer även produceras för att förbättra publikplatser längs med banan. Dessutom ska det produceras reservsnö, berättar Sven von Holst.

I samband med testtävlingarna arbetade många VM-volontärer. De kommer tillbaka i större styrka om en månad. 1 800 volontärer har rekryterats till VM. Volontärerna genomgår nu en omfattande nätbaserad utbildning för att få insikt i vad VM handlar om, samt vad som förväntas av volontärerna i form av bland annat värdskap.
- Volontärerna är vår viktigaste resurs. Utan dem blir det inget VM. Vi hoppas att de kommer känna glädje och stolthet över att vara delaktiga i genomförandet av ett av de största vintersportevenemangen någonsin i Sverige, säger Sven von Holst.

Bildtext

Text och bilder är för fri publicering.

Sven von Holst, vd Falun2015, 070-578 25 35, sven.von.holst@falun2015.com