Stort tryck på VM – 100 000 sålda och beställda biljetter

Allt pekar på att skid-VM i Falun blir en mycket stor skidfest. Idag återstår det två månader till invigningen och över 100 000 biljetter har sålts eller beställts inför vinterns stora evenemang.
- Vi har sålt fler biljetter än vad vi hade räknat med vid den här tiden, vilket vi är mycket glada för. Många ser VM-biljetter som en perfekt julklapp, säger Sven von Holst, vd för Falun2015.

Snökanonerna går för högtryck på nationalarenan på Lugnet i Falun. Befintliga längdspår förlängs successivt och två hoppbackar ska täckas med snö inför skid-VM, som invigs den 18 februari 2015. Att vinterns största vinterarrangemang närmar sig med stormsteg märks också på biljettförsäljningen. Över 100 000 biljetter har sålts eller beställts till de elva tävlingsdagarna.
- Vårt mål är att sälja 200 000 biljetter till VM-tävlingarna i Falun. Att vi redan har uppnått hälften av vårt mål ser vi som mycket positivt, berättar Sven von Holst, vd för Falun2015.

När skidornas världscupsäsong drog igång för två veckor sedan, kunde en ökning i antalet biljettköp noteras. Men Sven von Holst tror att det finns ytterligare en anledning till det ökade trycket på biljetter.
- Många köper biljetter i julklapp till nära och kära. Det är en unik upplevelse på hemmaplan, som är lätt att handla på vår webbplats, eller i Dalarnas turistbyråer. Den senaste uppmärksamheten kring VM-mössorna har säkert också bidragit positivt till försäljningen, säger Sven von Holst.

Redan i januari genomförs tävlingar i längdskidor, backhoppning och nordisk kombination i Falun. Tävlingarna blir ett test för Falun2015 och andra involverade parter. Många toppskidåkare från bl.a. Sverige och Norge, väntas komma till Falun för att testa banor och backar. Det snöfattiga landskapet är inget som oroar Falun2015.
- För oss är läget perfekt, minusgraderna gör att det blir tjäle i marken och att snö kan tillverkas. Eftersom konstsnö är tåligare än natursnö är det den snön vi vill använda som grund innan natursnön kommer. Totalt ska 12 kilometer spår dras till VM. När alla snökanoner går för fullt tar det cirka en vecka att producera all snö som behövs till VM-banorna och hoppbackarna, berättar Sven von Holst.

Sven von Holst, vd Falun2015, 070-578 25 35, sven.von.holst@falun2015.com