Tävlingsdags i hoppbackarna

I helgen ska det arrangeras tävlingar i Lugnets hoppbackar. Då är det dags för kontinentalcupen i backhoppning damer och nordisk kombination.
- Vi har inte arrangerat någon backtävling sedan i mars förra året, så det här blir en viktig genomkörare inför VM, säger Anders Lind, tävlingsledare för backe.

Den 17-18 januari är det dags för kontinentalcuptävlingar i backhoppning damer och nordisk kombination på Lugnet i Falun. 57 deltagare från 12 nationer har anmält sig till tävlingarna i nordisk kombination. Till backhoppningstävlingarna har 18 deltagare, från åtta nationer, anmält sig.

Det är normalbacken, d.v.s. den mindre av de två backarna, som ska användas.
- Backen har varit i väldigt fint skick sedan det kom snö. Backchefen Peter Lind och hans medarbetare har gjort ett otroligt fint jobb med prepareringen, säger Per Busk, tävlingsledare för nordisk kombination.

I samband med helgens tävlingar kommer hela anläggningen, servicefunktioner och teknik att testas. Dessutom har det tillkommit nya volontärer som ska sättas in i sitt arbete.
- Vi ska öva med utrustning och personal och strävar efter att hålla samma kvalitet som under VM. Målet är att bli ännu bättre än på för-VM förra året, berättar Anders Lind tävlingsledare för backe.

I samband med tävlingarna i nordisk kombination kommer även längdspåren på stadion att användas.
- De som arbetar med längdarenan fick sig en genomkörare i samband med skandinaviska cupen i längdskidor förra helgen, men det finns vissa små faktorer som är annorlunda för nordisk kombination. Därför blir helgens tävlingar en bra genomkörare inför VM, säger Per Busk.

Det är bara vädret, i form av stark vind, kyla eller snöblandat regn, som skulle kunna hota tävlingarna. För övrigt ser tävlingsledarna inga orosmoment.
- Jag känner mig trygg med tanke på alla bra medarbetare vi har. De gör en massa jobb som inte alltid syns. Alla drar sina strån till stacken. Det är jag tacksam för, säger Per Busk.
- Vi har producerat den snömängd som behövs för att genomföra tävlingarna. Att det dessutom har kommit tre decimeter natursnö den senaste veckan gör att det blir estetiskt fint också. Alla sektionschefer känns trygga med sin position. Vi går in i helgens tävlingar med en bra känsla, avslutar Anders Lind.

Tävlingsprogram
OBS! Preliminära tider.
Senaste information, samt start- och resultatlistor, hittar ni på Falun2015:s webbplats:
CoC nordisk kombination
CoC backe damer