Viking Gruppen ny partner till skid-VM i Falun 2015

Nu är det klart att den norska Viking Gruppen, en ledande aktör inom bilassistans i Skandinavien, blir officiell leverantör (Official Supplier) till Falun2015.
- Det kommer att vara ett stort tryck på trafiksituationen runt Falun i samband med VM. Den hjälp och stöttning som Viking då kan bidra med är mycket välkommen, säger Björn Floresjö, transportansvarig för Falun2015.

För tre år sedan genomfördes skid-VM i Oslo. Viking var National Sponsor och Official Supplier under arrangemanget och vill nu upprepa succén när VM genomförs i Sverige, som är en av Vikings viktiga tillväxtmarknader.
Vikings engagemang under VM i Oslo var en stor succé. Vi ser fram emot att vara en del av arrangemanget i Falun om ett år och vidareutveckla Vikings varumärke i Sverige, berättar Mårten Rosman, vd för Viking Sverige.

I samband med skid-VM nästa år är målet att 200 000 besökare ska komma till tävlingsarenan på Lugnet i Falun. Detta förväntas leda till ett stort tryck på trafiksituationen i Dalarna. Trycket ökar av att skolorna, i bland annat Stockholmsområdet, har sportlov i samband med skid-VM. Vanligtvis brukar många familjer då passa på att åka till fjällen.
Tillsammans med räddningstjänsten och vägverket har vi en plan för hur trafiksituationen på tillfartsvägarna runt Dalarna ska hanteras under VM. Vi ser mycket positivt på att Viking ansluter sig till vårt arbete och vi ska nu diskutera upplägget för vårt samarbete under de kritiska VM-dagarna, berättar Björn Floresjö, trafikansvarig på Falun2015.

Viking Gruppen går med som Official Supplier till Falun2015 och även som Founder samt Selected Supplier i VM:s affärsnätverk Beyond Skiing.
-  VM i Falun representerar många av Vikings kärnvärden och det gör det extra spännande att VM nu arrangeras i Sverige, som båda är Norges största konkurrent inom vinteridrott och Vikings tillväxtmarknad nr 1. Vi ser fram emot ett fantastiskt arrangemang, säger Hans Petter Semmelmann, koncernchef i Viking

Bildtext
Viking Gruppen var partner till skid-VM i Oslo 2011. Nu har företaget beslutat att även stötta VM i Falun 2015.

Magne Haugland, VP Sales and Marketing Viking Gruppen, +47 481 08 584
Björn Floresjö, Transportations Director Falun2015, +46-70 552 03 79