Visionen om ”beyond all expectations” uppfylld

Skid-VM är över. Och det blev en stor succé. 228 000 biljetter har sålts och 281 600 besökare har funnits på plats under tävlingsdagarna.
- Vi har uppnått vårt mål om att skapa ett mästerskap som överträffar alla förväntningar, säger Falun2015:s vd Sven von Holst.

Efter den mycket tuffa femmilen sattes punkten för skid-VM 2015 i och med att Internationella Skidförbundet (FIS) flagga överlämnades till den kommande arrangören Lahtis.
Arrangörens mål var att sälja 200 000 biljetter. Det slutade på 228 000 biljetter.
- Vi är fantastiskt nöjda med det mottagande som vi har fått. Totalt har det varit 281 600 besökare under VM-dagarna, säger Falun2015:s vd Sven von Holst och fortsätter:
- Vi har skapat en tävlingsarena där de aktiva och åskådarna integreras på ett sätt som skapar en fantastisk stämning. Vår vision under hela resan fram mot VM har varit att arrangera ett mästerskap som överträffar alla förväntningar. Tack vare fantastiska volontärer och engagerade partners känner jag att vi har lyckats att uppnå det, säger von Holst.

FIS generalsekreterare Sarah Lewis var även hon mycket nöjd med arrangemanget.
- Detta har varit fantastiskt organiserade världsmästerskap, som många kommer att minnas länge. Från invigningsceremonin till dagens femmil har både den sportsliga delen och aktiviteterna runt om tävlingarna presenterats på ett imponerande sätt. De aktiva, lagen och åskådarna har fått uppleva ett arrangemang av högsta möjliga standard, säger Sarah Lewis.

Även vid i spåret var VM en succé. Totalt tog 14 nationer medalj i mästerskapet. Norge var mest framgångsrikt med 20 medaljer, 14 av dem i längdspåren. Totalt blev det elva norska guld.
Sverige svarade för ett mycket lyckat mästerskap. Två guld (Charlotte Kalla och Johan Olsson), fyra silver och tre brons blev det för de svenska längdåkarna.

Text och bild är för fri användning

For further information, please contact:
Sven von Holst, vd Falun2015, 070-578 25 35, sven.von.holst@falun2015.com