VM-maskoten Bubo gör comeback

En utrotningshotad berguv vid namn Bubo blev maskot för skid-VM i Falun 1993. När det i år är dags för ett nytt VM i Falun finns Bubo kvar, men nu i ny skepnad.
- 2015 års Bubo är mer inbjudande och rörligare än Bubo från 1993. Dessutom är han gladare. Han är ju inte utrotningshotad längre, säger Owe Sandström som tillsammans med Anita Stray designat och skapat maskoten Bubo.

Att berguven valdes till VM-maskot 1993 berodde framförallt på att det är Dalarnas landskapsdjur. Men dessutom var berguven vid den tiden svårt utrotningshotad och arrangören ville dra sitt strå till stacken för att rädda berguven.
- Genom att göra berguven till maskot för VM skapade vi uppmärksamhet åt dess situation och vi hoppades på så sätt hjälpa till att rädda berguven från att utrotas helt. Namnet Bubo kommer från berguvens latinska namn, Bubo Bubo, vilket är lätt att säga på alla språk, berättar Owe Sandström, designern som tillsammans med tecknaren Anita Stray har skapat Bubo.
Genom ett lyckat projekt av WWF kunde berguven räddas och är inte längre utrotningshotad.

Inför skid-VM 2015 bestämde sig arrangören för att maskoten Bubo skulle leva kvar som barnens VM-vän även till VM 2015.
- Det var naturligt för oss att återanvända Bubo som maskot. Han är älskad av många barn och är ett redan väl inarbetat och igenkänt varumärke, berättar Niclas Johansson, evenemangskoordinator för Falun2015.

Men det var inte tal om att använda samma Bubo som 1993. En maskot idag ska fylla andra funktioner än vad som var vanligt då.
- För 20 år sedan skulle Bubo vara mytisk och sagoomspunnen. Samtidigt skulle han vara storslagen och symbolisera kraft och tyngd. Dagens Bubo ska vara mer inbjudande och rörligare. Nu kan han dansa, göra high-five med barnen, krama dem och leka med dem. Dessutom är han gladare nu när han inte längre är utrotningshotad, ler Owe Sandström.

Under VM kommer Bubo finnas på plats bland publiken och självklart även i Buboland, som är barnens VM-område.
- Bubo är barnens vän. Han är en lekfull figur som man gärna vill vara kompis med. Hans uppgift är att sprida glädje, skapa sammanhållning och ge härliga minnen för livet, berättar Niclas Johansson.

Foto: Ulf Palm

Niklas Johansson, evenemangskoordinator Falun2015, tel. 070-652 17 68