Nu köper svenskarna läkemedel på nätet - värktabletter i topp

Report this content

42 % av svenskarna har redan köpt receptfria läkemedel någon annanstans än på det traditionella apoteket. Inköpen görs i livsmedelsbutiker, bensinstationer och på nätet, och mest populärt är värktabletter. Detta enligt Familjeapoteket.se som har undersökt svenska folkets attityder till apoteksavregleringen och läkemedelsförsäljning via internet.

Undersökningen genomfördes i februari 2010 i samarbete med Netdoktor.se. 807 svenskar delade med sig av sina åsikter kring den nya apoteksmarknaden. Enligt svenskarna är de två främsta fördelarna med apoteksavregleringen att det finns fler ställen att handla på (80 %) samt att det har blivit bättre öppettider (62 %). Undersökningen visar att de tre vanligaste anledningarna till att handla läkemedel via internet är att det är bekvämt att kunna handla oavsett var man befinner sig (38 %), det är bra att få sina läkemedel hemskickade (30 %) samt att det är lätt att jämföra priser på internet (26 %). Svenskarnas 5-i-topp: läkemedel på nätet* 1. Värktabletter – 50% 2. Nässpray - 21% 3. Nikotintabletter – 15% 4. Intim – 3% 5. Halsont – 3% * Procentandel av den totala försäljningen av receptfria läkemedel på Familjeapoteket.se sedan försäljningen startade den 1 november 2009. - Familjeapoteket är Sveriges första apotek som enbart finns på internet. Undersökningen indikerar att 3 procent av svenskarna har köpt läkemedel på nätet sedan apoteksavregleringen. Det är mycket om man ser till hela befolkningen. Det här är en spännande marknad med stor potential. Just nu laddar vi med nya produkter för att kunna bemöta den växande efterfrågan från våra kunder, säger Louise Jansson, marknadschef på Familjeapoteket.se. - Netdoktor är Sveriges ledande hälsoportal och Familjeapoteket är en av våra samarbetspartners. På senare tid har vi sett att alltfler frågor från våra besökare handlar om den nya apoteksmarknaden, och det finns ett starkt intresse för läkemedelshandel på nätet. I och med apoteksavregleringen finns det ett sug efter ökad flexibilitet, tillgänglighet och bekvämlighet och det kan Familjeapoteket erbjuda som internetapotek, säger Ann-Charlotte Beckman, VD för Netdoktor.

Taggar: