166 nya hyreslägenheter i Fruängen

Report this content

Familjebostäder köper byggprojekt i Fruängen och tillför 166 nya hyreslägenheter i allmännyttans bestånd. Genom affären utnyttjas Familjebostäders kapacitet bättre och bolaget kan öka nyproduktionen och förse Stockholm med bostäder i snabbare takt. Genomförandet är villkorat av beslut i Kommunfullmäktige.

-          Trycket på att få fram nya bostäder i Stockholm är enormt. Affären i Fruängen visar på att även byggbolag kan vara snabbfotade för att kunna erbjuda nya bostäder i snabbare takt, säger Jonas Nilsson (M), Familjebostäders styrelseordförande. Vi har kapacitet att bygga 500 lägenheter per år och därför kompletterar vi stadens markanvisningar med att förvärva byggprojekt.

De 166 nya hyreslägenheterna uppförs där motellet Gyllene ratten låg - ett område i Fruängen med helt ny stadsplan och inriktning på bostäder.

Med gångavstånd till Fruängens centrum, kommunikationer runt hörnet med bra pendelavstånd växer här ett helt nytt attraktivt bostadsområde i grön miljö. Bara ett stenkast från bostadsområdet finns en idrottsanläggning med fotbollsplan, ishockeyhall och tennis- och friidrottsanläggning.

Fakta:

Familjebostäders köp av Skanskas byggprojekt innefattar 166 hyreslägenheter, en affärslokal, 65 parkeringsplatser och 70 markparkeringsplatser. Av de 166 lägenheterna blir det 10 ettor, 42 tvåor, 62 treor och 52 fyror. En normtrea beräknas kosta 1700 kr/kvm och år. Projektet följer stadens program för ekologiskt byggande.

Fastigheten beräknas stå klar i december 2014.

För mer information kontakta:

Jonas Nilsson, styrelseordförande, telefon 070-215 15 59
Magnus Thulin, Familjebostäder, telefon 070-737 20 68
magnus.thulin@familjebostader.com

Familjebostäder ägs av Stockholms stad och ingår i koncernen Stockholms Stadshus AB.
Vi äger drygt 19 900 bostäder och 2 000 lokaler, alla med hyresrätt.
40 000 stockholmare bor hos oss. Läs mer på www.familjebostader.com

Taggar: