93 nya hyresrätter i Hammarby Sjöstad – hälften av dem i bogemenskap

Den 26 oktober går byggstarten för 93 nya lägenheter i kvarteret Sjöfarten 2 i Hammarby Sjöstad. Vid Heliosgatan bygger Familjebostäder både konventionella hyresrätter och kooperativa hyresrätter i ett gemenskapsboende för seniorer.

– Det är alltfler som vill bo gemensamt, framförallt många som närmar sig äldre medelåldern, säger Annika Johansson, ansvarig för gemenskapsboenden och kollektivhus på Familjebostäder. I ett gemenskapsboende får man på ett naturligt sätt stöd i praktiska vardagsfrågor och sällskap på ett lagom och självvalt sätt.

Kooperativ hyresrätt är en blandning mellan hyres- och bostadsrätt. Denna upplåtelseform ger ett större ekonomiskt ansvar, men också ett större inflytande än den vanliga hyresrätten.

Bebyggelsen blir L-formad och får en modern karaktär. De flesta lägenheterna är genomgående med vardagsrum och kök i fil vilket ger stort ljusinsläpp, öppna ytor och fria utblickar mot parkstråk och gård i söder och sydväst. De vanliga hyresrätterna är i storlekar från 1 rok på 37 kvm till 4 rok på 88 kvm.

I gemenskapsboendet är lägenheterna 1:or, 2:or och 3:or på 37 till 72 kvm. I bottenvåningen finns ett stort, välutrustat kök med matsal, sällskapsutrymmen, hobbyrum och tvättstuga. På översta planet finns en gemenskapslokal med pentry och en stor balkong samt två gästrum med dusch.

Värmdö Byggentreprenader AB är totalentreprenör och huset är ritat av Rosenberg Arkitekter.

Hälften av de vanliga hyresrätterna förmedlas via vår interna kö. Resten av lägenheterna förmedlas via Stockholms bostadsförmedling. Inflyttningen är beräknad till årsskiftet 2007/2008.

Läs mer om kvarteret Sjöfarten 2 på www.familjebostader.com.

Tid och plats
Torsdag 26 oktober kl 10.30. Vid Heliosgatan, mellan tvärbanans hållplatser Mårtensdal och Luma.