Byggstart för 157 nya bostäder i Årstadal – totalentreprenad med arkitekttävling pressar produktionskostnaderna

Den 12 december tar Familjebostäders styrelseordförande Björn Ljung det första spadtaget för 157 nya bostäder i kvarteret Kalkbruket i Årstadal. Under våren 2009 kommer våra hyresgäster att kunna flytta in lägenheterna som är 2:or från ca 50 kvm till 4:or på ca 106 kvm.

– I det här projektet utformade vi entreprenadupphandlingen som en totalentreprenad med arkitekttävling, säger Ingvar Andréasson, teknisk direktör på Familjebostäder. Syftet med tävlingen var dels att pressa ner den totala byggkostnaden, dels att komma igång med byggandet så fort som möjligt. I utvärderingen av anbuden bedömdes såväl husets och lägenheternas kvaliteter som ekonomin, i syfte att få en väl avvägd mix av kvalitets- och kostnadsaspekter. Genom att låta deltagande entreprenörer välja arkitekt hoppades vi få en produkt som direkt anpassats till byggbolagens produktionsförutsättningar, men som ändå innehåller höga arkitektoniska värden.

De nya bostäderna byggs i korsningen av Ingenjörsvägen och blivande Sjöviksvägen i Årstadal. Det blir två byggnader i sex respektive åtta våningar. Mellan byggnaderna ligger gården som bildar ett diagonalt stråk genom kvarteret från Sjövikstorget i öster till kvarterets västra hörn och den breda trappan vid Fredsborgstorget. I bottenvåningen mot Sjöviksvägen och mot Fredsborgstorget planeras lokaler och under husen byggs parkeringsgarage i två våningar.

NCC AB är totalentreprenör och huset är ritat av SWECO FFNS Arkitekter AB.

Området kallas ibland även Liljeholmskajen och här kommer så småningom 7 000 personer att bo. Innerstadskänslan är uttalad - bostäder ska blandas med butiker, kontor och restauranger. Samtidigt finns det stora grönområden i närheten och kajen som ligger alldeles nedanför huset lockar till promenad längs vattnet.

Läs mer om våra byggprojekt på www.familjebostader.com

Tid och plats
Tisdag den 12 december kl. 11.00.
Vi samlas på Marieviksgatan (f.d. Årsta Hamnväg). Tvärbanans hållplats: Årstadal.