Familjebostäder bygger Sveriges högsta nyproducerade hyreshus

Nästa sommar bygger Familjebostäder det hittills högsta huset i Sverige som nyproducerats för hyresrätter. Det 24 våningar och 76 meter höga huset kommer att bilda en helt ny silhuett på Kungsholmens nordvästra del. Idag har bolagets styrelse beslutat att uppdraget att utföra projektet på totalentreprenad går till Värmdö Byggentreprenader AB.

Den mer spektakulära byggnaden är ett 24 våningar högt hus med 82 lägenheter, där speciellt de övre våningarna kommer att erbjuda unika vyer. De två andra byggnaderna är 6-8 våningar höga. Lägenhetsstorlekarna är från 1 rok på 40 m² till 5 rok på 135 m².

– Detta projekt är det största och högsta som bolaget någonsin har gjort, säger Bosse Sundling, vd, Familjebostäder i Stockholm. Det blir fantastiskt roligt och stimulerande att bygga detta landmärke. Det innebär dessutom ett ordentligt tillskott på hyresrätter i Stockholms innerstad.

– Det är många som vill bo i Stockholm och varje ny bostad är ett välkommet tillskott. Därför är det mycket positivt att Familjebostäder bidrar till stadens utveckling genom att fortsätta att bygga nya hyresrätter, säger Joakim Larsson, styrelseordförande, Familjebostäder.

Första inflyttning till de nya bostäderna beräknas ske sommaren 2011.

Mer fakta och bilder Mer fakta om projektet finns på Familjebostäders hemsida, www.familjebostader.com under Nyproduktion. Bilder att ladda ner finns under Pressrum/Bilder.

För mer information kontakta: Mia Wester Carlsson, pressansvarig, telefon 08-737 20 18 eller 070 737 20 18 mia.wester.carlsson@familjebostader.com

Anders Borg, projektledningschef nyproduktion, telefon 08-737 21 48 eller 070-737 21 48. anders.borg@familjebostader.com