Familjebostäders bostadshyror för 2007 klara

Årets hyresuppgörelse för Familjebostäder är klar. Hyreshöjningen, som sker den 1 april, varierar mellan 8 och 30 kr/m² per år. Vissa yngre fastigheter får procentuell höjning mellan 0,88 – 2,31 % och några fastigheter får ingen höjning alls.

I förhandlingarna med Hyresgästföreningen har hyreshöjningen avvägts för respektive fastighet mot bakgrund av nuvarande hyresnivå och fastighetens bruksvärde som är beroende av en mängd faktorer bl a standard, läge och servicenivå samt det underhåll som ingår i hyran.

Det hyresgäststyrda lägenhetsunderhållet (HLU) som ingår i hyran bibehålls. HLU innebär att hyresgästerna exakt vet vilket år lägenheten ska få invändigt underhåll, såsom målas, tapetseras eller få vitvaror utbytta, men även att man kan få en årlig rabatt om man skjuter upp underhållserbjudandet.

- Jag är mycket nöjd med årets förhandlingsresultat. Det mest glädjande är att Familjebostäder tillsammans med Hyresgästföreningen har kunnat fortsätta det mångåriga arbetet med att hyressätta lägenheterna enligt bruksvärdet. Vår ambition är att bana väg och åstadkomma så rättvisa hyror som möjligt, vilket vi är på god väg att göra genom årets uppgörelse, säger Bosse Sundling, VD för Familjebostäder.