Första spadtaget för Sveriges högsta nyproducerade hyreshus

Idag tar Familjebostäder det första spadtaget för 385 nya hyresrätter vid Hornsbergs Strand på nordvästra Kungsholmen. Här byggs bland annat Sveriges högsta nyproducerade hyreshus med milsvid utsikt över Stockholm och Mälaren.

Kv Lusten består av två hus – det ena 76 meter högt med 24 våningar och det andra ett lite lägre hus med 7–8 våningar. Intill ligger kv Välgången med 7–8 våningar och ett stenkast därifrån, längs strandpromenaden, byggs kv Sällheten i 8 våningar. Lägenhetsstorlekarna är från 1 rok på 44 m² till 5 rok på 135 m².

– Det är väldigt roligt att kunna erbjuda nära 400 nya hyresrätter i centrala Stockolm, säger Bosse Sundling, vd, Familjebostäder i Stockholm. Höghuset blir dessutom ett spännande landmärke för Kungsholmen.

Inflyttning är planerad till 2011–2012. Lägenheterna förmedlas via Familjebostäders interna kö samt Stockholms bostadsförmedling. Kv Lusten och Kv Välgången byggs på totalentreprenad av Värmdö Byggentreprenader AB.

Mer fakta och bilder Mer fakta om projektet finns på Familjebostäders hemsida, www.familjebostader.com under Nyproduktion. Bilder finns att ladda ner under Pressrum/Pressmeddelande.

För mer information kontakta: Mia Wester Carlsson, pressansvarig, telefon 08-737 20 18 eller 070 737 20 18 mia.wester.carlsson@familjebostader.com

Anders Borg, projektledningschef nyproduktion, telefon 08-737 21 48 eller 070-737 21 48, anders.borg@familjebostader.com