Familjens jurist gasar med VD från Shell – Marknaden öppnar upp för kraftig expansion

Report this content

Familjerättsmålen blir allt mer komplexa i Sverige. Enligt statistik från Domstolsverket har antalet vårdnadstvister ökat med 40 procent mellan 2006 och 2010. Nu satsar Familjens jurist på att möta den ökade efterfrågan på juridisk hjälp genom ny VD och en utvecklingstakt som ska matcha marknadens efterfrågan, som förväntas öka med 30 procent kommande tre år.

Familjens jurist har tidigare varit en division inom Fonus och har idag en omsättning på 140 mkr. Deras nya offensiva satsning innebär att Carl Georgsson, tidigare VD på Svenska Shell AB, går in som VD i Familjens jurist. Samtidigt överförs verksamheten till ett nybildat bolag som fullt ut fokuserar på familjejuridik. Fokus ligger nu på att rekrytera rätt personal, kompetensutveckla, öka tillgängligheten i form av kontor i rätt lägen samt att skapa fler och starkare strategiska allianser med bland annat affärsbyråer, banker och mäklare.

– Från och med i höst lägger vi in en högre växel i vår expansions- och utvecklingstakt. Vår målsättning är att växa genom att utveckla vårt koncept som självklart bygger på juridisk expertis, men även på hög tillgänglighet. Vi ska vara lätta att nå, det ska vara enkelt att hitta oss och lätt att kliva in genom dörren. Det enda som begränsar oss idag är den takt vi kan rekrytera fler kompetenta medarbetare, säger Carl Georgsson, ny VD på Familjens jurist.

Nyrekrytering och allianser

Den 27 oktober sker invigningen av Familjens jurists flaggskeppskontor på Drottninggatan i Stockholm. Det folkliga läget är en viktig del av satsningen på en mer lättillgänglig juristbyrå.  Företaget har för avsikt att rekrytera ett tjugotal anställda per år. Det är i städerna Stockholm, Göteborg och Malmö som Familjens jurist ser den största expansionsmöjligheten och där finns ett kontinuerligt behov av nyanställningar. I nuläget har Familjens jurist nästan 170 anställda.

Familjens jurist har under många år byggt upp en stark marknadsposition och är idag är Sveriges ledande byrå inom familjerättsjuridik. Nu väljer man att även satsa på att hitta fler och starkare strategiska allianser.

– Vi ska etablera och stärka banden till samarbetspartners från den affärsjuridiska sidan. Vår ambition är att vara det självklara valet för privatpersoner som söker trygg familjejuridisk rådgivning i livets olika skeden. Behovet av detta är större än någonsin, säger Carl Georgsson.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Carl Georgsson, VD Familjens jurist i Sverige AB

carl.georgsson@familjensjurist.se, 0703-28 83 09 eller 0703-28 83 37

Om Familjens jurist

Familjens jurist bedriver juridisk verksamhet med huvudsaklig inriktning mot familjerätt. Verksamheten finns för närvarande representerad med 34 kontor på ett flertal större orter i Sverige. Familjens jurist ingår i Fonuskoncernen. Familjens jurist omsätter ca 140 miljoner kronor per år och har cirka 170 anställda.

Taggar: