Läxhjälpsföretagen Studybuddy och My Academy börjar jobba med småbarn

A Plus Education Group AB spänner musklerna och lanserar nannyföretaget Hey Kiddo. Trots att det är en bransch som drabbats hårt av coronakrisen så ser man potential att bli en stor aktör på den idag väldigt odifferentierade marknaden.

- Vi startar Hey Kiddo med ambitionen att vara en frisk fläkt i en bokstavligen talat stillasittande bransch. Föräldrarna ska känna att deras barn på ett eller annat sätt utvecklas hos oss. Vi vill inte vakta barn, vi vill utveckla barn, säger Max Henrikson, vd på A Plus Education Group.

Hey Kiddo tar sitt konceptuella avstamp i koncernens största varumärke Studybuddy, som har missionen att bidra till personlig utveckling och ökad självkänsla bland ungdomar. En mission som man tolkat om till mindre barn och där fysiska, kreativa och intellektuella utmaningar står i centrum.

- Vi har hjälpt tio tusentals barn och ungdomar med läxor och skolarbete sedan 2004. Det har gett oss insikt om vilken positiv inverkan som utmaningar kan ha på ett barns självkänsla. Och tro mig, det spelar ingen roll om det handlar om geometri eller att lägga pussel,
säger Max Henrikson

Hey Kiddo kommer ha flera synergier med övriga koncernbolag, inte minst inom rekryteringen. Drygt tusen studenter söker varje månad jobb inom läxhjälp hos systerföretagen, men endast 15% anställs pga de extremt höga kraven på matematiska kunskaper i Studybuddy och My Academy.

- Till oss söker sig extremt drivna studenter från Sveriges topprankade gymnasie- och högskolor. De har olika utbildningsbakgrund och styrkor, men kunderna inom läxhjälp vill nästan alltid ha hjälp med matematik och NO-ämnen.  Varje vecka tvingas vi därför säga nej till samhällsstuderande toppkandidater. Med Hey Kiddo kan vi äntligen ta tillvara på denna grupp jobbsökanden, som har både driv och engagemang, och som brinner för att utveckla unga människor, säger Jonas Lindqvist, Rekryteringsansvarig inom A Plus Education Group.

Precis som konkurrerande bolag så kommer Hey Kiddo även ställa stora krav på säkerhet med bland annat hårda kontroller av alla anställda samt obligatoriska utbildningar inom hjärt- och lungräddning.

- All respekt till fondförvaltare och fastighetsmäklare men eftersom barn är det värdefullaste vi har så vilar ett stort ansvar på våra axlar. Det är något vi kommer att hedra. Till hjälp har vi våra fantastiska nannys som är noggrant utvalda, kontrollerade och utbildade för att garantera både trygghet och hängivenhet, säger Anders Jansson, marknadschef på A Plus Education Group.

A Plus Education Group AB äger och driver två av Sveriges största varumärken inom läxhjälp och studiecoaching, Studybuddy och My Academy. Med över 1000 anställda coacher så bidrar vi till att höja svenska ungdomars studieresultat och självkänsla.