Så hjälper du din tonåring att förbereda sig inför skolstarten

Att avbryta ett långt och skönt sommarlov för att gå till en hektisk vardag och träffa till alla klasskamrater igen kan lätt skapa en negativ stress. Hur kan man som förälder hjälpa sin ungdom att förbereda sig inför skolstarten, utan att för den saken orsaka negativ stress?

Folkhälsomyndighetens nationella folkhälsoenkät visar att allt fler unga känner sig stressade. Hårdast drabbade är tjejer – hela 35 procent svarade att de är stressade och mer än var tionde är mycket stressad. Undersökningar från Örebro universitet visar att det är skolan som orsakar den största stressen.

Max Henrikson, vd på läxhjälp- och studiecoachföretaget Studybuddy, menar att det är bra med en viss form av stress inför skolstarten:

– Stress kan vara någonting bra, den gör att vi håller oss på tårna och presterar. Det går inte sticka under stolen med att skolresultat är något väldigt viktigt. Däremot bör man jobba för att minska den negativa stressen, och det kan man göra genom planering och samtal.

Studybuddy har tagit fram 5 tips hur man som förälder kan hjälpa sin tonåring att komma igång inför skolstarten:

Så hjälper du din tonåring att komma igång inför skolstarten

Var tillgänglig men inte påflugen. Pressa inte din ungdom inför skolstarten, då är risken att hon/han sluter sig. Men visa med all tydlighet att du finns tillgänglig.

2 Sömnen. Börja succesivt gå upp tidigare på morgonen och gå och lägg dig tidigare på kvällen.

3 Övergripande mål. Identifiera nuläget och önskeläget, utifrån det sätter ni upp ett nåbart men ambitiöst mål för terminen.

Delmål. Bryt upp dina övergripande mål till delmål, vilket betyg ska du nå på en särskild kurs. Det är lättare att fokusera på delmålen än de övergripande målen underterminen.

5 Celebrate success! Att fira alla små framgångar och förbättringar skapar en positiv kultur som motiverar än att bygga vidare på.

A Plus Education Group AB består av Sveriges två största varumärken inom läxhjälp och studiecoaching, Studybuddy och My Academy. Med över 1000 anställda coacher så bidrar vi till att höja svenska ungdomars studieresultat och självkänsla.